Har oro för att folk i min närhet ska dö
Hej jag är en tjej på snart 13 år jag har börjat haft drömmar om mäst min mamma att hon dör men drömmer inte om min pappa jag har drömt om min syster också men mina föräldrar är skilda bor med min mamma och 2 brorsor men min syster har flytta hemifrån men ibland orkar jag bara inte med att leva och har självmordstankar orkar inte med allt med skolan massa läxor ligger efter i visa ämnen och jag är ständigt orolig och tror att folk i min närhet eller att jag ska bli mördade
Linnéa

BUP svarar:
Hej Linnea!
Tack för att du skriver till oss. Det låter jobbigt för dig att gå runt och känna dig ständigt orolig för att någon nära dig ska dö.
Att ha denna oro ibland är mycket vanligt. Men ofta brukar oron släppa efter ett tag. Orostankar med rädsla för att någon ska dö eller ryckas bort från en kan ibland handla om det man kallar separationsångest. Det är en vanlig rädsla hos barn och även hos tonåringar.
Olika saker vi kan vara med om i livet kan göra att en del lättare reagerar med denna form av oro. Till exempel om man har förlorat någon i sin närhet, eller kanske att någon har varit allvarligt sjuk.
Även förändringar i ens familj kan ge dessa känslor av oro eller göra att man känner sig ledsen och nedstämd en period. Ibland finns det andra i familjen som också har lätt att känna denna oro för sina nära. Vet du något om hur det är i din familj?
Det är vanligt att föräldrars separation för med sig att man mår sämre en tid. Som barn eller ung kan man ofta uppleva att det kan vara en jobbig och smärtsam omställning att gå igenom i sin familj. Sådana förändringar kan ibland göra att känner sig orolig för separationer.
Du nämner också att din syster har flyttat hemifrån. Det är en annan förändring i familjen som också kan påverka, då syskon ju blir ens nära relationer hemma i den dagliga kontakten i vardagen. Jag vet inte om du tycker att du kan känna igen dig i några av de här tankarna?
Jag tror i vilket fall att det hade varit bra om du hade en vuxen att prata med när du känner dig orolig och när livet känns tungt att leva.
Både oroskänslorna, press från skolan och olika förändringar i familjen kan ge känslor att livet känns tungt. Jag tänker att du därför skulle behöva få känna lite mer stöd av någon vuxen som du kan lita på. Någon som du kan prata med om dina känslor och din oro, men även få hjälp att lösa de problem du känner med ditt skolarbete.
Finns det någon i din familj eller släkt som du kan prata med? Om man kan prata med någon av sina föräldrar så brukar det kunna hjälpa till så man kan må bättre.
Ibland är det svårt av olika skäl att prata med sin förälder, då kan det kännas lättare att börja prata hos skolkuratorn till exempel. Från det man fyller 13 år kan man också gå till en ungdomsmottagning för hjälp med samtalskontakt.
På nätet kan man om man vill ta stöd via Tjejzonen. Då kan man få stöd via chatt eller mejl.
Försök att prata med någon om det här du går och bär på.
Ta hand om dig!