Mår dåligt över maten
Hej! Jag mår dåligt över maten. Jag vet faktiskt inte när det startade men jag började äta dåligt och vilja gå ner i vikt. Nu så har jag slutat helt med att äta lunchen och hoppar oftast över mellis. Frukosten äter jag inte så mycket på och äter oftast så lite som möjligt.
Mina föräldrar och några av mina lärare har märkt det men de gör inget åt det, mina föräldrar säger bara att jag ska skärpa till mig och börja äta. Men det fungerar inte riktigt, jag kan inte bara börja äta mer utan att må jättedåligt. Jag tänker ofta på min vikt och väger mig varje dag. På sistone så har jag gått ner 3 - 4 kg men vill gå ner mer. Jag försöker träna så ofta som möjligt och mår oftast dåligt när jag inte gör det.
Jag vet inte vad jag ska göra åt det. Så vad ska jag göra?
Tacksam för svar!!!
Personen

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du själv kan se att detta har blivit ett problem som behöver tas tag i.
Men det kan vara svårt att göra helt på egen hand. Som du själv säger är det inte så enkelt att det bara är att skärpa till sig. Tankarna på vikt och viktminskning tar lätt över. Att gå ner i vikt blir ett sätt att försöka må bra och ha kontroll fastän man samtidigt alltmer förlorar kontroll och mår allt sämre.
Du har talat med dina föräldrar och lärare men de har inte gjort något. Kanske har de inte förstått allvaret i hur det blivit för dig.
Jag tycker du ska försöka tala med någon annan, som skolsköterskan eller skolkurator.
Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun.
Men ta hjälp av någon så det här inte blir värre för dig.