Kan inte sluta att räkna kalorier
Hej, förra sommaren började jag träna rejält. Jag tränade upp till nio timmar i veckan och det ledde till att jag gick upp mycket i vikt. Jag hade alltid varit ”underviktig” och kunnat äta massor utan att ens gå upp i vikt men när jag började träna så blev jag jätte hungrig och åt väldigt mycket. Jag gick upp 8 kilo. Jag brydde mig inte så mycket då. Det var när vi reste utomlands jag såg att jag blivit ”tjock” (jag hade ett BMI på runt 21 så jag var inte tjock) men jag tyckte det och bestämde mig att räkna kalorier och börja väga mig. Kalori räknandet var det värsta jag börjat med, jag åt bara 500 kalorier om dagen och grät när jag ätit något förbjudet. Nu har min mens försvunnit och jag inser allvaret men har verkligen ingen att prata med. Jag är så jävla orolig och vet inte hur jag ska sluta räkna ut mina måltider. Finns det någonstans man kan ringa anonymt?❤️
En orolig tjej

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du undrar om det finns någonstans du kan vända dig till och vara anonym. Om du vill vända dig till någon mottagning som arbetar med ätstörningar måste du nog räkna med att du behöver prata med dina föräldrar först och att ni sedan tillsammans kontaktar någon där du kan få hjälp med dina matbekymmer.
Du skulle kunna börja chatta med någon på tjejjourens hemsida om ätstörningar. SHEDO är en annan förening som kan ge stöd och information. Där kan du säkert ställa de frågor du har och kanske kan du också få en del svar. Men om du får ett svar som handlar om att du behöver få hjälp med dina matproblem måste du fundera över vad som är viktigast. Att ingen skall få reda på hur det är för dig eller att du faktiskt ska få hjälp.
Jag vet inte varför det är viktigt för dig att vara anonym. Du kanske tänker att din omgivning skall bli arga eller besvikna på dig för att du har det svårt. Min erfarenhet är att de flesta dock brukar vilja försöka vara till hjälp.
Jag tycker att du skall fundera över om du ändå inte skall göra ett försök att prata med dina föräldrar om hur du har det. Efter ett sådant samtal kan ni sedan tillsammans kontakta någon mottagning som arbetar med ätstörningar. Då kommer du att få bra hjälp så att du slipper känna dig fången i att räkna kalorier.
Lycka till!