Mår inte bra hemma
Hej jag är en flicka på 13 års åldern. Jag mår inte bra hemma men i skolan och när jag är ute med kompisar mår jag bra. Mina föräldrar skriker på mig o slår mig när jag har gjort ett litet fel och jag vet inte vad jag ska göra. Såklart älskar jag de men ibland har jag ingen livslust längre, vad ska jag göra jag vill bo kvar hos de snälla ge mig ett råd
Anonymt

BUP svarar:
Hej!
Att ha det jobbigt hemma i sin familj påverkar en mycket. Det har påverkat din livslust säger du och det säger mycket om hur svårt det är.
Så här ska det inte vara i en familj. Ingen mår bra av det. Du känner säkert till att föräldrar inte får slå sina barn enligt lag i Sverige. Den lagen finns därför att barn mår så dåligt av att bli slagna. Att dina föräldrar slår dig och skriker på dig är något som måste upphöra genom att dina föräldrar får hjälp. De behöver få stöd som föräldrar med att hitta andra sätt att bemöta dig på. Vad det än är som gör dem upprörda så ska de inte slå dig. Om de ändå gör det så är det inte ditt fel utan helt och hållet deras. De som kan hjälpa föräldrar med de här svårigheterna är socialtjänsten. Om du tycker det känns obehagligt med socialtjänsten ska du komma ihåg att de är till för att hjälpa.
Du måste vända dig till någon vuxen och berätta om hur det är hemma, som skolkurator eller skolsköterskan eller någon på ungdomsmottagningen i din kommun. Du kan gå in på länken koll på soc och läsa mer om vad socialtjänsten kan göra. Du kan också själv ringa socialtjänsten.
Och du kan kontakta BRIS på telefon, mail eller chat. Du kan då vara anonym, det vill säga, du behöver inte berätta vad du heter.
Gör något av detta nu. Så här ska det inte vara.