Inget hjälper
Jag har varit deprimerad till och från sedan jag var 10, är snart 17 nu. Jag har självskadebeteende (skär mig) och har haft ätstörningar då jag vägrade äta, nu hetsäter jag. Jag sover knappt under nätterna och kan mitt på dagen från ingenstans börja gråta, oavsett vilken situation jag är i.
Mamma plockar på sig alla vassa föremål men jag hittar endå nya eller köper så jag kan skada mig själv
Jag har träffat runt 3-4 psykologer på dem här åren jag har mått dåligt men känner inte att det hjälper, jag har medicin mot depression och ångest som varken jag eller dem i min närhet märker någon skillnad på.
Jag mår så otroligt dåligt att jag vill avsluta mitt liv. Jag vet verkligen inte vart jag ska ta vägen.
Hur kan jag göra för att må bättre eller tillexempel få bli inlagd med vård dygnet runt.
AA

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du skriver att du får medicin mot depression och ångest. Vad får du för hjälp mot ditt pågående självskadebeteende och att du hetsäter?
Du skriver inget om att du har någon pågående samtalskontakt. Du kanske inte har det eller vill ha det? Du skriver att du träffat flera psykologer men känner inte att det hjälpt. Kanske hjälper det inte att prata om hur du mår? Eller har du bara inte träffat rätt person?
Du undrar hur du ska göra för att bli inlagd med vård dygnet runt. Kanske är det det du nu vill och kanske känner du att du behöver det -både bli hindrad att skada  dig och att bli omhändertagen hela tiden. Det kan kännas tryggt.
Jag tycker att du ska berätta för din mamma (om hon inte redan vet) hur dåligt du mår och att du har tankar på att avsluta ditt liv så att ni igen kan ta kontakt med din läkare/mottagning och berätta att du nu behöver mer hjälp -för det här hjälper inte tillräckligt bra.
Men, hur det än blir, ska du inte ge upp. När man haft stora problem som du beskriver under så lång tid är det lätt att känna att det är hopplöst och inget hjälper. Men det brukar ändå bli bättre till slut. Kanske har det med åldern att göra. En del problem växer man ifrån och kanske blir man lite snällare och mer tolerant mot sig själv ju äldre man blir?
Lycka till!