Finns det någon som kan hjälpa mig?
Hej Bup!
Jag har jättemycket kräkfobi och det påverkar mig varje dag. Jag får flera panikattacker varje dag och alltid ont i magen för att jag eller någon annan skulle kunna kräkas. Jag har så mycket ångest för att äta, vilket gör att jag inte äter alls eller väldigt lite. Jag vill verkligen inte gå ner i vikt eller bli smalare men hittar ingen utväg. Kräkfobin hindrar mig varje dag från att göra saker och fobin eskalerar hela tiden. Jag stannar ofta hemma från skolan och vill inte träffa kompisar eftersom jag kan bli smittad med magsjuka eller kräkas. Det gör att jag tvättar händerna hela tiden och är väldigt rädd för bakterier. Även om jag tvättat händerna länge med tvål och vatten så känns det fortfarande jobbigt att exempelvis äta en smörgås med handen. Många av mina kompisar har också kräkfobi så jag är rädd att de inte skulle hjälpa mig om jag kräktes. Jag har så mycket ångest för att gå till skolan.
När jag inte går till skolan får jag också mycket ångest över att det skulle kunna påverka mina betyg. Jag har mycket prestationsångest och jag blir riktigt ledsen och känner mig misslyckad om jag får betyget C.
Jag sover också dåligt varje dag och vaknar många gånger varje natt. Jag har mycket ångest över att jag skulle vakna på natten och vara magsjuk eller behöva kräkas. Det gör att jag aldrig vill somna sist, vara vaken själv eller sova hos någon annan.
Jag har också en komplicerad familjesituation. Mina föräldrar skilde sig när jag var 5 år. Min syster bor hos mamma hela tiden och träffar aldrig pappa. Jag bor också hos mamma och träffar pappa varannan vecka 1 timme på kvällen. Mamma och pappa pratar inte med varandra och går till socialen för att styra upp saker och ting. Detta påverkar mig också väldigt mycket eftersom mina föräldrar ofta är trötta och sura på varandra.
Jag vill sova och vara hos pappa varannan vecka och vara hos mamma varannan vecka men på grund av min kräkfobi så vågar jag inte sova hos pappa. Pappa har precis flyttat och jag känner mig inte riktigt hemma ännu. Jag vet inte varför jag får ångest av att sova hos pappa men det är så jobbigt. Pappa blir också ledsen och typ kränkt när jag inte sover där hos honom. Vilket gör att jag mår dåligt av det också.
Allt detta gör att jag mår jättedåligt och allt jag gör känns fel. Jag brukar fundera på vad som skulle hända om jag tog självmord och om någon skulle sakna mig. Jag vill egentligen inte dö men jag vill inte leva heller eftersom varje dag är en kamp och jag ser ingen utväg.
Jag och min mamma hörde av sig till Bup och försökte boka en tid för panikångest, tvångsbeteende, kräkfobi, sömnsvårigheter, prestationsångest och dålig familjesituation men jag bedömdes till att må för bra, så jag fick ingen tid. Min skolsyster och skolläkare skickade också en remiss till Bup för att de tyckte att jag skulle behöva en tid men den nekades också. Jag har gått till min skolkurator men jag fick ingen hjälp och hon är sjukskriven nu.
Jag vill ha hjälp och jag skulle verkligen behöva det men jag får aldrig någon tid för att jag mår för bra. Man behövde vara jättesjälvmords benägen och skära sig för att få en tid. Ibland vill jag börja skära mig för att kunna få en tid.
Vad ska man göra nu? Finns det någon som kan hjälpa mig?, jag skulle jättegärna vilja börja på kbt och medicinering.
Samanta

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Jag förstår din frustration och besvikelse över att du inte tycker att du fått hjälp med det som är stora bekymmer för dig. Du undrar nu om det överhuvudtaget finns någon hjälp för dig när BUP inte har tagit emot dig.
Du skriver att din skolkurator är sjukskriven nu. Vet du om hon skall vara sjukskriven länge eller om hon kanske snart kommer tillbaka? Dels kan du kanske ta reda på det men du kan också pröva att vända dig till ungdomsmottagningen. Där arbetar det människor som är mycket vana vid att möta unga med bekymmer som liknar dina.
Idag finns det också något som heter 1:a linjens barnpsykiatri. Det brukar finnas på vårdcentralerna. Där jobbar det också psykoterapeuter, kuratorer och psykologer. Där kan man få hjälp om man blivit avvisad av till exempel BUP. På vårdguiden 1177 kan du söka efter en sådan mottagning. Det är jättebra att du vill ha hjälp. Det ökar dina chanser att komma tillrätta med det som oroar och trycker dig. Försök att ta ett nytt tag nu trots att du säkert är besviken på vården som inte tagit emot dig.
Lycka till!