Utfryst i skolan och bråkar med föräldrarna
Hej, jag är 13 år gammal och har under en längre period mått väldigt dåligt. Jag har bland annat blivit utfryst i skolan och det känns som jag inte har en enda vän jag kan prata med. Jag har bråkat mycket med mina föräldrar och det är jobbigt att prata med de. Nu har det gått så långt så jag har börjat skära mej själv, jag vill inte göra det men jag tycker att det är så skönt, men efteråt mår man bara ännu sämre så jag vill sluta med det. Det känns som att inget är kul längre, jag är ofta hemma från skolan, skolkar och har börjat tröttna på ridningen som jag alltid tyckt var så rolig, vad ska jag göra?
Amanda

BUP svarar:
Hej!
Det är svårt att vara ensam och känna sig utfryst i skolan och samtidigt bråka mycket med föräldrarna hemma. Då finns ingen att vända sig till. Det är förståeligt att du då börjat skära dig och skolkar från skolan. Men, som du också själv verkar se, så är det ingen lösning utan något som bara ger mer problem.
Att du och dina föräldrar bråkar mycket är något som tar kraft och energi från dig, kanske er alla i familjen och som kan göra att alla känner sig dåliga och misslyckade. Men sådana bråk är också något man kan få hjälp med av socialtjänsten. En del tycker att tanken på att kontakta socialtjänsten är obehaglig men de är till för att göra så att det blir bättre.
Kanske hör dina svårigheter i skolan också ihop med att det är jobbigt hemma och att du därför inte mår bra. Har skolan försökt att hjälpa dig med att du känt dig utfryst? Skolan har ju ett ansvar att ingripa om någon är mobbad eller utestängd av de andra eleverna och försöka göra så att det blir bättre. Om du inte redan gjort det tycker jag absolut att du ska tala med någon vuxen i skolan, kanske din mentor, skolsköterska eller skolkurator. Skolan har säkert också lagt märke till att du börjat stanna hemma från skolan. Och det är viktigt att göra något åt innan det blir för mycket så.
Jag tycker också att du ska berätta för den du talar med om bråken hemma. Kanske kan skolan hjälpa dig att tala med dina föräldrar och kanske med att kontakta socialtjänsten.
Du kan även kontakta ungdomsmottagningen i din kommun och ringa, mejla eller chatta med BRIS.
Tala med någon nu. Vänta inte.