Misstänker bipolär sjukdom
Hej, jag är en tjej på 15 år. Under flera år har jag i perioder inte haft någon ork, tankar på att ingen gillar mig (fast att de nog gör det), mycket ångest, hatat min kropp och känt att jag inte är bra nog till något. Detta har lett till att jag inte haft något ork alls, behövt sova mycket, inte hunnit med skolan även fast jag fått mer ångest av det och distanserat mig mycket från kompisar. Hatat hur jag ser ut och hur jag är som person. Även haft vilja och tankar till att skada mig själv på olika sätt. Jag känner mig då helt hopplös och dålig. Då har jag knappt haft ork att göra något alls och haft huvudvärk.
Men i andra perioder har jag inte behövt så mycket sömn, känt mig pigg och kreativ, haft vilja till att ta mig an det mesta och fått bättre självförtroende. Då känner jag mig på topp och är hypad, dock spenderar jag mycket pengar under den tiden och är väldigt impulsiv.
Mina kompisar och föräldrar märker tydligt dessa humörsvängningar då jag kan ha lätt att bli arg, glad och ledsen osv. Jag misstänker att jag kanske har bipolär sjukdom men är inte säker och vet inte riktigt vad jag ska göra.
Erica

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Hur mår du nu? Bra eller dåligt? Om du mår dåligt och har de problem du beskriver tycker jag du ska söka hjälp för dem och då kan du i det sammanhanget också ta upp frågan om dina humörsvängningar kan förstås som att du har en bipolär sjukdom.
Eller mår du bra nu och ser tillbaka hur du haft det med dina svängningar i ditt humör. Humöret kan svänga. Man kan ha perioder av att må dåligt och bra utan att det handlar om bipolär sjukdom. Kanske kan du börja få hjälp med att undersöka detta  genom att ta kontakt med din skolkurator eftersom din skolgång blivit så påverkad flera gånger.
Lycka till!