Mitt liv går sönder
Hej, jag har det jobbigt hemma och det känns som att jag förstör allas liv runt mig. Det här gör att jag mår skit och vill bara dö! Jag vill prata med någon men jag vet inte vad mina föräldrar skulle säga om det. Vad tycker ni att jag ska göra? Snälla hjälp!
Jag vågar och vill inte vara hemma hos min pappa mer men jag vet inte hur han skulle ta det. (jag har skilda föräldrar)
Jag skulle kunna ta livet av mig nu men jag vill inte lämna den som faktiskt bryr sig om mig vilket är min lillebror. Jag var borta från honom i 1 månad och han mådde skit så jag skulle aldrig kunna lämna honom för alltid. Det här gör bara så att jag mår sämre!
Jag vet inte vem jag ska vända mig till så jag behöver er hjälp mest av allt just nu! Mitt liv går sönder och det känns som att det inte går att bygga upp igen.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. När jag läser ditt brev undrar jag om du kan prata med din mamma eller är hon en del av ditt problem? Om du kunde prata på ett bra sätt med henne skulle du antagligen inte behöva skriva till oss? Det problem du har med din pappa -att du varken vågar eller vill åka till honom är ju ett problem som du behöver din mammas hjälp för att hantera. Det är hon och din pappa som ska se till att du har det bra hos båda fast de är skilda. Du verkar inte ha det stödet och då måste du söka hjälp utanför din familj och det kan du göra på flera sätt.
Du skriver att det känns som du förstör allas liv runt dig. Jag undrar hur det kommer sig att du får just den känslan? Ibland säger vuxna så till sina barn och ibland kanske inte de säger så rent ut men de menar det ändå. Barn brukar uppfatta detta väldigt tydligt och lägger lätt skulden på sig själva. Många gånger är det lättare att lägga skulden på sig själv än att se att de vuxna har brister och fel.
För att du (och dina föräldrar) ska få hjälp behöver du berätta om din hemsituation för någon som kan ta kontakt med Socialtjänsten där du bor. Socialtjänsten har en skyldighet att hjälpa barn och ungdomar som har det dåligt hemma. Socialtjänsten ska ta reda på hur Barn/ungdomar har det hemma och försöka hjälpa barn och föräldrar. Du kan få reda på mer om hur det fungerar genom att ringa Bris och prata med en kurator. Eller ringa till Socialtjänsten anonymt själv och prata med dem. Du kan läsa om detta på UMO
Enklaste sättet att få hjälp är att du berättar för din skolkurator, mentor eller annan person i skolan och kanske kan det vara till hjälp att du tar med dig ditt brev till oss. Det beskriver ju väldigt bra din situation. Vad bra och modigt att du vågar och vill ta tag i din situation. Med hjälp går nog ditt liv att byggas upp igen!
Lycka till!