Svårt att vara uppriktig i vården
Hej.. varför är som att jag bara skickas runt bland massa olika ställen?
kämpat med mat å ättankar sedan jag gick i mitten på 4 an. i 6 an vart kraven i skolan högre å högre vilket ledde till mkt prestationsångest. Här började mina kompisar märka allt ej var rätt till. Åt mkt mindre osv. I sjuan nådde jag min lägsta vikt(var försvisso kortare då men jag) frös jämt, typ blåa fingrar och jättetrött. här märkte lärare allt inte stod rätt till, men jag ljög ljög och ljög. hamnade i mkt bråk med mina kompisar då de var oroliga för mig.
(började även spy och skära mig i sjuan, inte mkt ibörjan men mer och mer)
Våren i sjuan sökte jag hjälp hos dåvarande skolkurator, hon var bra och jag började må bättre. Hon ville jag skulle få mer hjälp å skicka remiss till vårdcentralen- som någonstans tappades bort, samt ville jag ej längre ha hjälp. hösten åttan, gått upp under sommaren,minskade snabbt maten. Svimmade ngn idrottslektion, åt inget på typ 3 dagar osv. Försökte ta mitt lvi. For in på Bup,
var ärlig då, å gången efter det. Men då de frågade om jag ville ta mitt liv(igen) vågade jag inte säga ja, så sa nej då. å då sammanfattade de allt som att mitt försök bara var ngt slumpmässigt. Att jag hade lite låg självkänslan. Kring maten, ville jag inte ha hjälp (var ärlig först, men då de sa som att "mina tankar kring mat osv var helt normalt" tappade jag tillit för dem å ljög att det var bra. Allt var eg mkt sämre.. samt så då jag ej var underviktig osv, (tog det hela som att jag var tvungen bli sjukare för att få hjälp)
vart avskriven från bup i höstas, (gick på typ kontroll varannan mån som tog 2 min, hur är det, bra, hejdå typ)
men mådde riktigt dåligt.börja gå till den nya skolkuratorn, men började ljuga igen allt var bra.
men så iår,,, för ngn mån sedan kom min pappa på mig, och ja.. kaos.. de skulle kolla med tid på bup, men då de avskrev mig i höstas behövdes ny remiss, de kontakta vårdcentralen som ansåg de kunde skicka remiss direkt då de visste typ allt redan, tbx till bup men de ville jag skulle träffa en nu på vårdcentralen, pappa fixa tid på ungdomshälsan också, hon är helt okej ändå.
men for på vårdcentralen, Men de var som, att jag tog typ resurser, samt att jag eg ej hörde dit längre då vi flyttat precis å ja.
far då tbx till ungdomshälsan, de har skickat remiss till bup samt fixat ngn läkartid där de ska kolla igenom mig typ så ja.
räknat ut, jag sedan jag första gången bad om hjälp vt 7 an, gått till 8-9 st olika personer.
jag gick upp i vikt under jul till XX,X, (vågde i måndags för första gången på länge) varav gått ned till XX nu. 181 lång)
äter så lite som möjligt, 1/2 macka till lunch, samt 3/4 portion middag och ngn kaka.. men kan ibland äta väldigt mkt typ 3 måltider på en dag...
spyr 0-3 ggr dag, oftast typ 5 dagar/veckan spyr jag å de gångerna 1-3 ggr(beroende på om jag ät å vad)
skär mig,
vill inte leva. har gett upp. klarar inte pressen i skolan. men känns som att om jag skulle vilja ha hjälp skulle jag bara svikas osv.
känns som jag måst gå ned 15 kg till för att få hjälp.. för att räknas som sjuk...
jag gillar inte bup.. fick byta person ofta pga de flyttade å bytte avdelning å mina problem var ej tillräckligt för den å den osv.
hej,,

BUP svarar:
Hej och tack för ditt och din fråga!
Du beskriver verkligen en krånglig och svår situation som du har. Det är verkligen inte svårt att förstå att du har det svårt med dig själv och dina tankar och känslor.
Du skriver om olika vårdkontakter du haft och hur en del. Du har räknat ut att de senaste åren så har du träffat åtta till nio olika personer. Du skriver också att du är rädd för att bli ”sviken” igen av vården.
Samtidigt med allt detta beskriver du också hur du har låtit bli att berätta om hur det verkligen är med dig. Det är jättebra att du vill ha hjälp men det är också något viktigt med att du inte kan kämpa emot hjälpen med att inte berätta som det är. Det blir väldigt svårt för den som skall försöka vara till nytta för dig om du låter bli att berätta viktiga saker.
Du har bekymmer som du nog inte kan klara själv. Du behöver hjälp av andra. Men då är det också viktigt att du verkligen försöker att vara ärlig. Jag antar att du vill att den du möter skall vara uppriktig mot dig också. Om man skall försöka prata om svåra saker med hopp om att det skall kännas lite bättre är det viktigt att du försöker vara så ärlig som möjligt.
Om du försöker vara ärlig har du i alla fall gjort det du kan för att du inte skall fortsätta att bli runtskickad. Då kan du också prata om det som du är missnöjd med i vården.
Lycka till!