I riskzon för ätstörning
Hej, jag har pratat med flera kuratorer,skolsköterskor och psykologer och gjort tester om jag har en ätstörning och de visar att jag ligger i en riskzon men ingen av de kan skriva en diagnos på mig eller ”utforska” det mer. Jag undara hur jag skulle kunna göra för att få svar på om jag har det eller inte hos er och hur jag i sodanafall kan få kontakten mer er.

BUP svarar:
Hej!
För att komma till en BUP-mottagning behöver dina föräldrar ringa dit och ge en kort beskrivning av dina problem. BUP-mottagningen avgör då om de ska ta emot eller om ni hänvisas någon annanstans som till Första linjens barn och ungdomspsykiatri som finns på vårdcentralen. Vilket mottagningen gör beror på hur stora dina problem är.
Ett annat sätt att kontakta en BUP-mottagning är att någon av dem du träffat skriver en remiss till BUP. Också det måste vara i samråd med dina föräldrar.
En diagnos är en beskrivning av de svårigheter man har. Svårigheter kan finnas i högre eller mindre grad. Om de finns i tillräckligt hög grad för att uppfylla kriterierna för diagnos kan en diagnos ställas.
Men även om kriterierna för diagnos inte är uppfyllda så kan det ju finnas svårigheter som man behöver hjälp med. Så verkar det vara i ditt fall.
Om du kommer till BUP så kan det inte enbart vara för att se om du har diagnosen eller inte utan för att få hjälp med de svårigheter du har oavsett vad de kallas för. Det är inte så  att man antingen har en ätstörning fullt ut eller inte alls har några sådana svårigheter. Att du ligger i en riskzon innebär att ha svårigheter som är nära att kunna beskrivas av en diagnos men inte tillräckliga för att få diagnosen.
Hur som helst är det viktigt att du får hjälp med dina problem vad de än kallas för.