Tänker på mat nästan hela tiden.
Hej!
Har problem när det kommer till mat och träning. Mitt liv handlar just nu bara om detta. Får ångest om jag missar träning och det känns jättejobbigt när någon familjenedlem/kompis tränar. Känner då att jag också måste träna för annars är jag så mycket sämre. Just nu tränar jag fotboll 3 ggr i veckan men har missat rätt mycket. Vill inte heller åka iväg på resor eller liknande då jag missar träningen. Känner att jag måste göra något åt detta då jag vill kunna träna (tycker fortfarande det är roligt och skönt) utan att få ångest när jag inte tränar. Min familj är dessutom sportiga och tränar ofta.
När det kommer till maten så vill jag inte äta onyttigt eller för fet mat. Planerar ofta innan vad jag ska äta och kan få ångest om jag äter något ”dåligt”. Jag är 165 cm och väger drygt 40kg och är pinnsmal. Revbenen syns lite och jag vet att jag är underviktig. Vill gå upp i vikt (eller iallafall inte vara så smal) men vill liksom inte äta onyttigt. Nu på senaste tiden har jag försökt stoppa i mig mer onyttigt (mina föräldrar tjatar) men det brukar bli så att jag halvt gråtande trycker i mig en chokladboll och sedan mår dåligt över det. Vill dock verkligen inte vara såhär smal så ibland har det slutat med att jag inte kan äta det jag är sugen på för att jag ska orka en chokladbit sedan. Asså om jag är jättesugen på frukt (vilket jag ofta är) så äter jag det inte för att jag då kommer bli mätt och inte orka chokladbiten som jag måste ta för mina föräldrar. Jag får alltså inte äta det jag är sugen på för att det är för ”bra”. Mat har blivit något ångestladdat som styr mitt liv och ligher i centrum och så vill jag absolut inte att det ska vara. Kan liksom inte njuta riktigt som förut. Är nästan aldrig sugen på onyttigt heller och njuter liksom inte av det. Mitt humör går upp och ner och jag är ofta deprimerad. Finner ingen livslust och umgås inte jätteofta med kompisar. Får jag tid över resulterar det ofta i att jag surfar runt på sociala medier och tittar på mat och träning samt söker recept eller planerar restaurangbesök och kollar menyer. Hittar lätt ursäkter till att inte äta saker och till mitt beteende. Fryser dessutom något enormt men det känns som att allt kommer bli bra till sommaren. Alltså jag tänker hela tiden att när det blir sommar ska jag gå runt i tunna kläder, skratta, vara med kompisar och äta hur mycket onyttigt som helst utan att få ångest, men egentligen så är detta nog bara en ursäkt till att skjuta upp det jobbiga.
Vill gå tillbaka till att vara lycklig, ha energi, vara med vänner, träna för att det är kul och inte bry mig vad jag äter men vet inte hur. Vad ska jag göra?!
desperat person

BUP svarar:
Hej
Du frågar vad du ska göra? Min fråga till dig är om du har pratat med någon om ditt problem runt mat och träning. Berättat att du tycker att det är jobbigt då du missar en träning. Att träningen och alla tankar runt detta nästan tagit över ditt liv. Om inte hela så alla fall finns dom där och styr och påverkar ditt liv i stor omfattning eller hur?
Ett exempel är att du ägnar tid till att planera restaurang besök och kollar recept i syfte att inte äta något onyttigt och din beskrivning vad som händer efter att du tvingat i dig en chokladboll visar att detta är ett laddat område.
Målet har du på ett sätt väldigt fint formulerat i ditt brev. Du vill vara lycklig, ha energi, kamrater, träna för det är kul och inte bry dig om vad du stoppar i dig.
Det målet går att uppnå men jag tror det kan bli svårt att klara av detta på egen hand. Du behöver hjälp med att få en mer avspänd relation till träning och kost.
Ett första steg är att prata med dina föräldrar om du inte gjort det. Om det känns svårt får du söka upp din skolsköterska som kanske kan prata med dina föräldrar tillsammans med dig eller ge dig stöd så att du vågar. Sedan får ni allihopa ta ställning till om du skulle behöva mer kvalificerad hjälp från BUP eller någon ätstörningsklinik. Om någon dietist behöver kopplas in eller din husläkare.
Det jag vill att du ska veta är att det finns hjälp att få men först behöver du berätta om din upptagenhet runt vad du stoppar i dig. Visa upp ditt brev och kanske även mitt svar.
Att ändra ett matbeteende brukar ta tid så det är viktigt att du får mycket stöd av dina föräldrar. Att du inte ger upp och ser alla små framsteg som betydelsefulla. Att ni funderar på vad din familj kan göra för att stötta dig i ditt arbete att få en avspändare relation till mat.
Lycka till och det var bra att du skrev till oss.