Mamma tror att jag mår toppen
Hej, jag är en tjej på 12 år och snart 13. Jag mår piss och ingen livslust, självskadebeteende osv. Jag har haft med bup förut. Men har inte exakt hur jag mår osv. Säger bara att jag mår bra, men under fake leedet så mår jag piss. Jag trivs hemma och jag vill ändå flytta hemmifrån. Jag vågar inte säga till min mamma att jag inte vill bi kvar. Min familj bråkar varje dag. Min syskon brukar hota varandra med knivar och slåss hårt (det är blåmärken) tex när min lärare frågar av jag har gjort eftersom det är ’rivsår’ på mina armar och blåmärken så säger jag oftas ’jag ramla i skogen’ och kan inte ljuga mer. Mamma tror jag mår toppen. Jag har kontakt med min pappa men gillar att inte vara där för att han dricker. Jag tycker det är anmält jobbigt. Jag brukar säga att han ska sluta och då ’gör han det’ när jag väll drar hem till mamma igen dricker han sig piss full och är med i slagsmål. Kan ni ge mig råd hur jag ska göra för att klara av det här? Kan ni hjälpa mig att må bättre?
Julia

BUP svarar:
Hej Julia!
Det är en fullständigt ohållbar situation för dig hemma. Du har en beundransvärd styrka när du kämpar på egen hand. Men jag ser att du använder din styrka på fel sätt när du försöker hålla en mask av falsk leende och låtsats att du mår bra. Du vill ha råd av mig och det ska du få nu, flera råd.
Det första är att du ska omedelbart sluta att låtsas om ingenting. Du är utsatt hemma för - som jag förstår - fysik våld (blåmärken) och för psykisk våld genom att leva i ständigt bråk och slagsmål mellan dina syskon. Jag har svårt att tro att din mamma inte ser vilket lidande du har under dessa helt kaotiska förhållanden. Du far illa hemma och det skulle vara i första hand dina föräldrars skyldighet att skydda dig. Men låt oss ta frågan om pappa separat.
Du bor hos mamma men hon skyddar inte dig mot våldet som - jag antar - dina syskon utövar mot dig och mot varandra. Detta är förödande för din utveckling och ditt mående. Jag förstår att du inte vill vara kvar hemma. Du ska nu omedelbart vända dig till skolkuratorn eller skolsköterskan eller till en lärare som du har förtroende för och berätta vad som pågår hemma. Berätta nu äntligen även om du tidigare förnekade hur dina blåmärken och rivsår uppstod, för att du inte vågade säga sanningen. Men nu är det dags! Ingen tar det illa upp att du tidigare inte vågade, huvudsaken är att du vågar nu.
Jag vet att många barn inte vågar berätta det värsta för att de vill skydda sina föräldrar. Men en familj som ha svåra konflikter hemma kan få hjälp av socialtjänsten genom familjesamtal, hur man kan hantera aggressionerna hemma utan att någon bli bestraffad. Detta kan bli ett nästa steg efter att du har talat med kurator eller någon annan vuxen i skolan. Kanske är det så att din mamma själv skulle vilja och behöva få hjälp med att få kontroll över dina syskon men hon vet inte hur hon kan få hjälpen. Du hjälper henne genom att du själv söker hjälp.
Förutom att man måste se till att du får någorlunda normala förhållanden hemma eller du får fysiskt skydd på annat sätt behöver du självklart samtal kring ditt ditt självskadebeteende och du kan sluta med det. En del kan lösa sig om din hemma situation ordnas men du ska inte försöka dölja att du håller på med att skada dig själv. Därför är det möjligt att du med din mammas eller pappas hjälp återupptar kontakten med BUP och berättar om detta.
Man kan få hjälp bara om man inte håller de svåra problemen hemliga. Kanske din mamma skulle också kunna vara mer stöd till dig om hon bara visste mer om ditt tillstånd och lidande.
Men oavsett vem du talar med måste du vara öppen och ärlig. Det är kanske det allra viktigaste råd du får av mig. Annars ger du inte möjlighet till de som kan hjälpa i praktiken att göra det!
Nu till din pappa. Alkoholism är en svår sjukdom och det är ytterst sällsynt att ett barn till en förälder kan påverka denna hemska sjukdom. Det är bara din pappa själv eller någon annan vuxen i hans närhet som möjligen skulle kunna påverka honom. Det är en stor sorg för alla barn att se hur en förälder förstör för sig själv genom att dricka sig berusade. Det viktigaste är att han ändå tar hand om dig när du är hos honom. Om han inte gör det så ska socialtjänsten se till att du inte är hos honom mer än på vissa besökstider. Men även här är det avgörande att han inte är våldsam mot dig eller att du inte far illa på något sätt när du har umgänge med honom. Det här problemet måste du också ta upp i dina samtal.
Förutom dessa råd kan du få mer stöd och konkreta råd genom chatt eller telefon om du vänder dig bris.se och även på föreningentilia.se.
Följ mina råd, du behöver faktiskt all hjälp från vuxenvärlden! Men det förutsätter att du berättar. Samla mod nu och gör det!