Börjar bli orolig om jag har en ätstörning
Hej jag har börjat äta mindre på sistone och mina taita jeans har blivit för berda i både midjan, vid knäna och längst ner.
Ibkan hoppar jag över frukost jag äter inget i skolan och jag börjar bli orolig om jag har en ätstörning som aneroxia
Embla

BUP svarar:
Hej,
Tack för att du hörde av dig till oss.
Du skriver att du har börjat äta mindre på sistone. Jag blev fundersam över vad som skulle kunna ha påverkat dig till det?  Kan det ha varit så att du haft sämre matlust än vanligt? Eller var det kanske så att du bestämde dig för att äta mindre?
Om det är så att du fått sämre matlust så du gått ner i vikt så behöver du säga det till dina föräldrar. Det kan ibland hänga ihop med någon obalans i kroppen och då kan det vara bra att få en tid hos läkare för att kolla upp det.
OM det mer var så att du bestämde dig för att äta mindre och att du nu märker att du har tappat i vikt- så är det egentligen en bra sak att du reagerat med en oro inför det.
Jag kan inte här säga om det kan handla om en begynnande ätstörning eller inte. För att svara på det så behöver du få hjälp med en bedömning. Då behöver du få träffa någon som kan gå igenom det här mer noga med dig och ställa olika frågor.
Man kan säga att oavsett anledningen till att du börjat hoppa över måltider och förlorat i vikt så behöver du nu ta hjälp kring det. Det är bra att du själv har reagerat på det. Det bästa är om du kan försöka berätta det här för dina föräldrar så de kan hjälpa dig vidare.
Om du tycker att det känns svårt att kunna ta upp det här hemma så vill jag råda dig att gå till din skolsköterska, eller till skolkuratorn. Då kan du få hjälp att ta reda på mer om orsaken till dina problem och även få hjälp att ta upp det med dina föräldrar.
Om det skulle visa sig att det handlar om en ätstörning så finns det bra hjälp att få för det så man kan komma ur det igen.
Vänta inte med att prata med någon!