Är 19 år och vet inte vart jag vänder mig för hjälp
Hej!
Jag är 19 år och känner mig nedstämd, ordlös och ledsen stor del utav min tid. Jag har egentligen allt jag planerat att ha vid denna åldern men allt som finns att göra är bara jobbigt. Vill söka hjälp men vet inte vart.
Hannah

BUP svarar:
Hej,
Jag tycker det var bra att du hörde av dig till oss med din fråga. Jag tror att många i din ålder kan känna igen sig i det du upplever. Många gånger så har man ofta försökt prata med vänner eller sin familj innan man börjar tänka på att man kanske kan behöva få hjälp av en utomstående.
Många ungdomar upplever en eller flera perioder under tonåren när man inte alltid mår så bra. Tonåren är också en tid i livet då mycket händer med ens egen utveckling. Man går också ofta igenom olika förändringar i tillvaron. Allt det man bidra till att man kan må sämre i perioder.
Det är bra och klokt att kunna söka hjälp när man känner att man kan behöva det. Jag kommer ge dig information om lite olika alternativ till att ta hjälp, och beroende på vad du känner kan passa för dig och sin situation.
Via vårdguiden1177 så kan du få mer information om nedstämdhet. Där kan du även få råd om egenvård, alltså olika tips och råd över vad man själv kan göra för att försöka påverka hur man mår och känner sig.
Via vårdguiden kan man få information om hjälplinjen. Dit kan man ringa för psykologiskt stöd och få hjälp med ett rådgivande telefonsamtal om var man kan vända sig för vidare hjälp.
Om man önskar söka en samtalskontakt så kan man kontakta ungdomsmottagningen. Ett annat alternativ kan vara att söka samtalskontakt hos kurator eller psykolog via din vårdcentral. Där man även få hjälp med bedömning hos läkare om man upplever eller misstänker att man kan ha olika psykiska besvär.
Om man läser på gymnasiet så kan man ofta få hjälp med kortare samtalskontakter via sin Elevhälsa, eller Studenthälsa om man senare skulle läsa på högskola.
Det finns också olika föreningar som kan ge stöd och råd via nätet. Jag skickar med information om det.
Lycka till!