Tvingas till skolan
Hej! Vill inte gå till skolan längre o har depression o ångest varje dag i skolan och har dyslexi som gör det jobbigare men ver inte vad jag ska göra, mina föräldrar tvingar mej till skolan men mår så dåligt här så vill ta mitt liv.har pratat med min mamma om det men hon vill inte att jag ska få frånvaro för då blir soc inblandad
Elin homman polat

BUP svarar:
Hej
Vilket tufft läge du befinner dig i. Att du upplever en stark oro och nedstämdhet varje dag är för mig ett tydligt tecken på att något inte är som det ska vara. Att det nu gått så långt att du inte vill leva är allvarligt. Det är inte bra om du går och bär på dessa tankar själv utan du skulle behöva få stöd och prata med någon som kan ge dig hopp om att dina problem går att lösa.
Frågan du och dina föräldrar behöver diskutera istället för att bråka eller oroa sig över din frånvaro är väl varför vill du inte gå dit. Vad är det som gör att du inte trivs i skolan. Du nämner din dyslexi. Att den gör att det har blivit jobbigare för dig. Det finns säkert fler orsaker till att du har ett så kraftigt motstånd till att gå till skolan och här måste du börja berätta hur sin skolsituation ser ut om du inte redan gjort det.
Om du känner att frågan är så laddad att du inte kan prata med dina föräldrar om det måste du söka andra vägar. Prata med någon annan vuxen om det som oroar och gör dig ledsen. Skolkuratorn känner ju till hur skolan fungerar och skulle kunna vara ett alternativ. Om det handlar om mobbing måste mobbingen upphöra. Du och alla dina klasskamrater ska ju kunna känna sig trygg på sin arbetsplats.
Nu vet ju inte jag om det bara handlar om skolan eller om det finns andra saker i ditt liv som påverkar hur du mår psykiskt. Viktigt att du får möjlighet att prata om det med din kurator eller varför inte chatta. Vill rekommendera tjejzonen och bris som två bra alternativ. De är vana att samtala med barn och ungdomar och kan vara ett bra stöd då du har det tungt.
Tack för ditt brev och lycka till.