Blir lätt arg
Hej jag hade en gång gjort något test och det visade att jag låg på gränsen på adhd men jag själv tycker jag typ ligger över den gränsen men jag tror jag har lite svårt med min ilska eller sånt, när jag blir riktigt arg så kan jag börja slåss eller höja rösten ( båda och) & ibland eller alltid så är jag inte s bra på att lyssna så morsan b.la måste höja tonen så jag ska göra mina sysslor hemma b.la städa. Jag är rätt katig mot läraren och mot morsan & plastisen. Och jag börjar gå igenom depp skit igen men jag kämpar frf iaf, jag kan göra sunder saker när jag blir arg b.la något hemma men i skolan så kan de bli att jag slår eller höjer rösten för jag blir rätt arg för saker.
F.F

BUP svarar:
Hej F.F!
Du beskriver ditt problem med ilska och du visar en djup insikt om att det inte är bra, att det är någonting du behöver få kontroll över. Du har kollat tidigare om detta kan förklaras av ADHD och du själv har kommit fram till att du ligger på gränsen eller över gränsen till denna diagnos.
Men här finns flera frågor vi behöver titta närmare på.
Det första är att man kan ha problem med ilska av helt andra orsaker än just ADHD. Man kan bli arg av besvikelser, man kan bli arg om man tycker att man inte är förstådd, att man ställs inför krav man känner att man inte kan leva upp till, att man har olika motgångar och liknande saker. Det är viktigt att man har någon att tala med när man är arg och man kan sätta ord på vad det är som känns fel.
Sedan är det också en fråga hur man har det hemma, om det finns andra i familjen som också lätt bli arga och skriker som du. Om det finns mycket bråk hemma brukar barnen i familjen lida av det men ta efter och själva bli bråkiga.
Och vet du, det kan också hända att man innerst inne är ledsen men istället för att gråta börjar man skrika. Du skriver själv att du går genom någon deppig period. Ledsenhet och nedstämdhet kan också vara en del i att man är lättirriterad och brusar upp eller till och med får skrikutbrott.
Allt detta säger jag för att visa för dig att ADHD och att lätt bli arg är olika saker och att en diagnos inte kan ställas bara utifrån några symtom eller kriterier. För att ställa en ADHD diagnos måste man göra en utredning av professionella i skolan, eller på barnläkarmottagningen eller på BUP och föräldrarna måste vara med på det. Har du tagit upp denna fråga med din mamma eller med din vårdnadshavare? Har du tagit upp frågan med någon lärare? Deras bedömning är också nödvändig om du vill få svar på frågan om du har ADHD eller inte.
Du verkar vara en tjej som kämpar hårt med dina problem. Det är starkt av dig men du ska inte kämpa ensam för din energi tar slut efter ett tag. Mitt förslag är att du talar med kuratorn eller skolsköterskan i skolan och berättar om dina problem. Hör med hen om en eventuell ADHD utredning. Men det är lika viktigt att du får hjälp med de konkreta problem som gör dig deppig. Det ska du också ta upp hos kuratorn eller skolsköterskan.
Ett annat alternativ är att du bokar tid på en ungdomsmottagning där du kan diskutera alla de olika delarna i ditt mående och beteende. Tills du kommer till samtal kan du få stöd och råd på nätet till exempel på föreningentilia.se eller på tjejzonen.se
Vänta inte nu längre så att problemen växer. Ta hjälp på de sätt jag förslagit här.