Vill gå upp i vikt!
Hej! Jag har en fråga som jag funderat på ett tag. Under hela mitt liv har jag alltid varit underviktig och inte kunnat gå upp i vikt. Till och med 6:an så brydde ja mig inte direkt så mycket om att jag var smalare än alla andra. Jag brydde mig mest om att jag inte hade kommit in i puberteten. Men på högstadiet blev allt mycket värre, jag hatade mig själv. Jag ville inte gå till skolan men jag hade inget val mer än att låsas som allt var bra. Nu i nian är jag helt besatt av att väga mig, försöka med alla sätt som finns att gå upp i vikt. Det är de enda jag tänker på dygnet runt. Jag mår så sjukt dåligt över min kropp. Det hat blivit värre, kan inte längre sitta hur som helst för att mina ben får ett stort gap mellan eller att mina axlar ser spetsiga ut. Har svårt att vissa mig bland folk och måste ha en stor tröja och tjock jacka inomhus för att jag inte klarar av att vissa mig. Min pappa reagerade på att jag blev skitglad för att jag hade gått upp et kollo men 1 timme senare vägt mig igen och vägde ett halvt killo mindre. Han sa att de inte va bra att tänka på vikten helatiden och att de är så en ätstörning bildas, men jag har alldrig hört om att man kan ha en ätstörning för att gå upp i vikt. Jag undrar om jag har en ätstörning och vad jag ska göra för att må bättre, jag orkar inte leva såhär men kommer inte kunna acceptera det förens jag gått upp massor i vikt. Tacksam för svar
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det verkar så att du har en uppmärksam och klok pappa! Han lägger märke till förändringarna i dina känslor, till exempel att du blir glad när du tror att du gick upp lite i vikt. Och han är också klok för att han har fullständigt rätt i att alla sorters ätstörningar börjar med att tankarna kretsar hela tiden kring kroppen, hur mycket man väger, hur man ser ut.
Jag förstår att du tror att ätstörning alltid handlar om att man vill bli smalare. Det är nämligen en allmän missuppfattning. Men så är det inte. Det finns olika typer av ätstörningar och det gemensamma är just ett alltför stort fokus på och upptagenhet med vikt, kroppskontroll eller vad och hur mycket man äter. Även om man går för långt i sin vilja att äta nyttigt eller motionera mycket kan det handla om en ätstörning.
Upptagenheten med din kropps utseende, att väga dig jämt och ständigt är tecken på  i all fall en begynnande ätstörning. Jag säger inte att du nu har en uttalad ätstörning men att är definitivt på väg dit om denna negativa utvecklingen fortsätter. Därför är det viktigt att du sätter sopp för denna tendens nu, innan det leder till ytterligare komplikationer.
Du vet säkert att vi människor är mycket olika både till det yttre och till det inre. Vi har olika egenskaper båda kroppsligt och som personligheter. Inom den så kallade normala variationen kan vi vara mer smala eller knubbiga, längre eller kortare precis som har olika ögon- och hårfärg. Du säger att du alltid varit smal, så du är antagligen just en sådan "typ". Kanske finns det andra i din släkt bak i tiden med liknande kroppsbyggnad, för detta är ganska mycket även genetiskt programmerat.
Men du är nu orolig och slagit in på väg som inte är bra. Du behöver hjälp med detta.
Först och främst vill jag föreslå att du talar mer med din pappa - kanske också med din mamma - om problemet. Ni verkar ha en sådan relation som gör det möjligt att tala om saker och ting och det är jättebra. Ibland räcker det att bara tala om det som är svårt med sina närmaste och föräldrarna kan ge goda råd och stöd.
Om det inte räcker kan jag rekommendera att ni ringer till vårdcentralen och frågar om de har infört den så kallade första linjen psykiatrisk vård och har mottagning för psykiska problem. I så fall kan du/ni boka tid där. För övrigt tycker jag att det är bra att tala med en läkare och eller en dietist på vårdcentralen och få en bedömning av din kroppsutveckling och kostråd.
Du, på egen hand kan vända dig till skolkurator eller skolsköterska eller du kan också boka tid på ungdomsmottagningen.
Det är viktigt att du tar tag i din upptagenhet med din kropp och vikt så att du verkligen mår bra, lär dig att acceptera att vi inte kan se allihopa likadana ut och att du får energi till det du behöver för en meningsfull och rolig tillvaro idag och i framtiden.