Min pappa slår mig
Hej! Jag är en tjej på 12 år. Jag har svår adhd och add, har sjukt lätt att bli arg också. Jag har dock en fråga.
Kan man polisanmäla en förälder om de har använt våld mot mig?
Min pappa har slätt mig ett flertal grånger och han är alkoholist. Men han slog mig inte när han var full.
Kan jag polisanmäla honom? Jag hade ont flera dagar efter också.

BUP svarar:
Hej
Din fråga till oss är om det går att polisanmäla en förälder som varit våldsam och i ditt fall slagit dig. Att utsätta någon annan för fysiskt våld är ett brott mot svensk lag. FN Barnkonvention känner du kanske till i den står det att det är förbjudet att utöva våld mot barn och ungdomar.
Så svaret på din fråga är. JA du kan göra en polisanmälan att din pappa har slagit dig.
Jag tänker att oberoende om du väljer att polisanmäla eller inte så behöver du få stöd av någon vuxen du har och känner förtroende. Att ni tillsammans diskuterar vad som är bäst för dig och vad du behöver för att må bra psykiskt och fysiskt. Om du känner att du behöver prata om det du varit med om är det viktigt att det finns någon som vill lyssna på det viktiga du har att berätta. Du behöver kanske bearbeta det du varit med om. Om du är arg på din pappa behöver dessa känslor få utlopp och om du är ledsen behöver du få tröst. Du kanske är orolig för dina syskon, din mamma eller över din pappas drickande. Då behöver hela familjen få hjälp.
Det skulle ju vara hur bra som helst om din pappa fick hjälp att minska sitt drickande och få hjälp med sin aggressivitet. Att han slutar att slå.
Du ska inte behöva bli slagen och ha ont i dagar efter detta. Detta måste få ett stopp. Du måste ta steget att berätta om du inte redan gjort det.
Vem ska du då prata med? Maskrosbarn och Bris är två bra verksamheter som du skulle kunna kontakta. Dit går det att chatta eller ringa. Din kurator på din skola där du går skulle också kunna vara ett alternativ.  Du nämner ingenting om din mamma. Vet hon hur du har det. Vet hon om att din pappa slår dig. Kan hon finnas där för dig.
Du skriver att du har lätt att bli arg och har säkert ett häftigt humör. Det är inte så ovanligt att man tar på sig skulden. Tänker att det är mitt eget fel att jag blev slagen. Jag sa ju ifrån eller gjorde inte som han sa. Mitt egna häftiga humör gjorde att pappa tappade besinningen. Så kanske det är men att använda våld är fel och den som slår bär alltid ansvaret för sina egna handlingar. Det är viktigt att du tänker att det inte är ditt fel att du fått stryk.
Nu vet jag inte om din pappa har sökt hjälp eller förstår att han dricker för mycket. Han skulle behöva få och ta emot hjälp för sitt missbruk. Så han kan finnas där för dig på ett bättre sätt.
Bra fråga du ställde och ta det viktiga steget och berätta om du inte redan gjort det.
Lycka till.