Känns nästan som en depression
Hej!
Jag undrar vad jag skall ta mig till. Jag är en 14 årig tjej och många säger att tonåren är tuffa. För mig har 2 månader varit väldigt tuffa och jag känner att det nästan känns som en depression. Jag har alltid varit en tuff tjej, men det lär jag vara eftersom jag hatar att visa mig svag. Jag har alltid hört ”bit ihop elr bryt ihop” och ”tyck inte synd om dig själv, det är bara du som kan göra något åt saken”. Nu klarar jag inte att vara på isen ett halvt pass innan jag tappar allt. Jag kör konståkning på hög nivå, 6 ggr i veckan. Kraven är höga och om man skall sänka dem så kan man lika gärna sluta. I 2 månader, lika länge som jag känt mig nere har träningen gått åt skogen. Träningen betyder allt för mig och i min familj kallas sporten för livsstil. I skolan är jag bäst i klassen. Hemma är jag älskad av min familj och jag älskar dem. Ingenting är egentligen fel, men på nåt sätt har allt blivit fel. Jag har alltid fått höra vilken glad och vacker tjej jag är och hur stolta alla är över mig. Jag vill inte göra de missnöjda och inte heller mig själv. Dock känner jag mig nästan aldrig glad längre och jag är rädd att förlora mina vänner. Om jag inte sätter träningen snarast kommer mina tränare skippa mig. Jag kan inte tänka mig ett liv utan konståkningen. Jag vet att alla säger ”Prata med någon”. Men det är inte så himla lätt. Mina vänner vet om min situation och en 18 årig tränare råkade veta av misstag samt mina huvudtränare som jag idag nämnde det för. Jag skulle tycka det var skönt att få ett svar på vad som är fel... för nu vet jag inte vad det är och jag vill få ett svar innan det går för långt. Jag drabbas ibland av ångest i samband med måendet och det kan vara över allt. I ishallen, på isen, i skolan elr hemma. Jag river och nyper sönder mina armar då och ibland händer det att jag bryter ihop på t.ex. toalettgolvet. Det är svårt att få med allt som pågår och jag läste om depressionen på 1177 och tyckte att allt passade in på mig. Jag vill veta vad det är och utan att mina föräldrar blir inblandade.
H

BUP svarar:
Hej!
Du känner dig deprimerad, har svårt att orka med träningen och vill förstå mer om varför det blivit så här.
Jag tycker att du står inför stora och tuffa krav i din vardag. Du tränar konståkning på hög nivå sex dagar i veckan. Samtidigt är du bäst i klassen och lägger ner också mycket energi på skolan. Du känner att din familj är stolt över att du är glad och vacker. Du har alltid visat att du klarat allt. Men när något varit tungt har det inte känts möjligt för dig att visa det. Och kanske din omgivning inte heller varit beredd på att du kunnat känna så.
Nu har du kommit i en situation där du inte orkar och inte är lika glad på samma sätt som förut. Och du är rädd att dina närmaste ska vara missnöjda med dig och att du ska förlora dina vänner. Som om du inte skulle bli älskad om du inte är den här personen som klarar allt och som alltid är glad.
Dina krav på dig själv och de krav du känner att andra ställer på dig blir orimligt stora. Kanske är det  du kallar depression också symtom på en sorts utmattning?
Du måste känna in hur mycket du själv orkar och vad som är rimligt att både du själv och andra kan begära av dig. Är det rimligt att både klara den tuffa träningen på elitnivå och samtidigt vara bäst i klassen? Är det rimligt att alltid vara glad? Hur många av oss skulle klara det? Och kommer inte din familj att älska dig ändå?
Många har sagt att du ska prata med någon. Det tycker också jag att du ska göra. Men du ska tala med någon professionell vuxen som skolkurator eller någon på din ungdomsmottagning. Det är svårt att lösa sådana här saker själv. Tillsammans med någon kan man få hjälp att se saker på nya sätt och att se hur man kan göra så att det blir bättre.
Men vet dina föräldrar om hur du känner dig? Det låter som du inte velat berätta så mycket för dem. Men om du gör det så kan de få en chans att ge dig stöd som föräldrar. Tillsammans kan ni också vända er till Första linjens barn och ungdomspsykiatri genom vårdcentralen eller kanske också till BUP.
Försök!