Vill verkligen inte blir äldre
Hej! Jag är 17 år så nästa år fyller jag 18. Jag har jättemycket ångest för det, för jag vill inte bli äldre. Jag vill vara ett barn eller mindre tonåring resten av livet. Känns som jag inte längre kan vara ”mammas lilla tjej” längre, jag har panikångest och depression så pratar väldigt mycket med min mamma om alla mina bekymmer, och det känns som när man är 18 ska man klara sig själv och hantera problem själv för man är vuxen, man kan liksom inte gå till mamma och kramas när man är ledsen, för det gör bara barn och yngre tonåringar. Jag vill inte heller flytta hemifrån eller börja jobba, vilket är typ 2 år kvar men ändå. Jag vill verkligen inte blir äldre. Hjälp..
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag förstår att du inte vill bli äldre för det verkar inget vidare. Du tror du måste klara alla dina problem själv och du tänker att du inte längre kan gå till din omtänksamma mamma och få tröst och kramas när du är ledsen. Du skriver att det känns som du inte längre kan vara "mamma lilla tjej".
Jag tänker att det nog är möjligt att du alltid kommer att känna dig så i förhållande till din mamma. Ditt hem och din mamma verkar vara ett tryggt ställe att vara på och du känner att du helst vill vara kvar där. Inte flytta hemifrån och inte börja jobba. Så kan det verkligen kännas.Men relationen till din mamma kan du ha kvar oavsett var du befinner dig och hur du lever.
Men jag undrar om du inte nu också är ganska påverkad av både depression och panikångest. Kanske båda dessa problem gör att du får mindre lust att röra dig utanför hemmets trygga vrå? Den panikångest du nu känner har den något med detta att göra? När känner du av den?
Hoppas att du får någon hjälp (förutom mamma) för de problem du nämner. Om du inte har det kan du ta kontakt med en ungdomsmottagning.
Lycka till!