Mått skit i seriöst snart fem år
Hej! Jag är en tjej på 14 år och jag har mått skit i seriöst snart 5 år. Jag har aldrig vågat inse att jag mår dåligt innan men nu har mina vänner märkt att något är fel på mig. Dem märker att jag smyger undan på skoldagen går alltid runt med en väska och inte släpper in någon. Dem har upptäckt att jag skär mig grovt. Och om man kollar i mina händer ser man ett annat problem, min panikångest som jag får dagligen. Jag vet inte hur jag ska kontrollera mig själv längre.
Mina vänner min kille alla har slutat lita på mig, för jag tagit tabletter, alkohol och skärt mig för att undvika att må dåligt men det ökar bara. Jag är även född lite kraftigare än andra brukar mina föräldrar säga, det som jag kallar tjock, ful, äcklig, KOSSA! Så ja ett till av mina problem för två år sedan slutade jag äta och började träna jätte mycket så gick ner 10kg på en månad sen höll jag på så varannan månad ända tills nu.
JAG VILL TA TAG I MITT LIV SNÄLLA HJÄLP MIG!!
ps. Vet int hur jag ska kunna ta emot hjälp vågar inte prata med mina föräldrar om detta för att jag måste vara den perfekta dottern jag har ett ”rykte” att lev upp till. Så mina föräldrar skrämmer mig speciellt min pappa. Han har slagit mig min syrra och min mamma.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Du har verkligen kämpat ensam med dina problem sedan länge.  Men nu kan du inte längre kontrollera dig själv och dina vänner har märkt att det är något som är fel. Det låter väldigt bra att du nu förstår på ett annat sätt än tidigare att du har problem och att du vill göra något åt det. Bara att tänka så är en jättestor förändring i ditt liv. Det kan öppna sig många nya vägar också i ditt tänkande. Varför vara så självkritisk? Varför alltid dölja dina problem?
Det stora hindret verkar vara dina föräldrar för du måste vara den "perfekta" dottern och  du skriver att dina föräldrar skrämmer dig. Din pappa har slagit både dig, din syster och din mamma. Det är svårt att få hjälp för dig utan att dina föräldrars vetskap. Du skulle kunna söka hjälp både på Vårdcentralen eller BUP men på båda ställena behöver dina föräldrar känna till det.
Eftersom du så länge dolt dina problem kanske du kan pröva och berätta lite och se vad som händer? Om du börjar säga att du mår dåligt, har panikångest och vill ha hjälp. Hur reagerar de?
Kanske bra om de förstår att du inte är "perfekt" på det sättet att du inte kan må dåligt. Det kan alla göra till och från. Och oavsett vad de tycker - om de inte kan vara ett stöd och hjälp för dig måste du ändå ta hand om dig själv på ett annat sätt än tidigare. Du är också äldre och kan agera självständigare än tidigare.
Så jag tycker du ska pröva att prata med dem och går inte det så får du ändå söka hjälp på egen hand. Det kan du göra hos skolkuratorn eller du kan ta kontakt med en ungdomsmottagning. Jag tycker du ska ta upp att du känner dig rädd för dina föräldrar och att din pappa har slagit både dig, din syster och din mamma. Kanske ni alla är rädda för honom? Men det är möjligt att det känns svårt att berätta om hur du har det i din familj. Då kan du ringa anonymt till Bris och berätta och få mer hjälp och råd vad du kan göra.
Lycka till!