Äter när jag är orolig
Jag har haft mycket problem med ångest, depprition och över tänkande, i somras gick jag i trauma kbt för min ptsd som jag fick pågrund av att en familjemedlem psykiskt misshandlat mig till jag var 9 år ( är 15 nu ) jag mådde mycket bättre efter kbtn men har nu insett att jag lider av vinterdepprision. Alla tecken stämmer in på det och mitt allra största problem är att jag äter så otroligt mycket, så fort jag mår dåligt eller känner mig nere så löser jag det med mat. Speciellt sötsaker och snabba kolhydrater, det är som ett beroende och nu är jag jätterädd att få diabetes. Det triggar min ångest och får mig att må ännu dåligare och då äter jag mer, det går i en ond cirkel och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har egen häst så jag är ute mycket och jag är ute ganska mycket med kompisar och då mår jag bra men inte om det är för ofta för då blir jag så trött och orkar ingenting efter det. Vad ska jag göra för att bryta den onda cirkeln?
ångesttjejen

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du fick hjälp av traumabehandlingen. Men nu, säger du, har du en depression som du försöker balansera genom att äta för mycket.
I det du skriver i ditt brev låter det som du är orolig, kanske ångestfull och att ätandet blir ett sätt att försöka lugna dig själv. Men som du säger själv kan det bli en ond cirkel. Man äter för man har ångest och man får mer ångest för att man äter för mycket.
När man äter mycket sötsaker uppstår ett sug efter socker, det som du kallar ett beroende. Det går att bryta. Jag tror inte du behöver vara rädd att få diabetes genom att äta för mycket sötsaker just nu. Men det är ändå inte bra för din kropp. Och du kan alltid gå till vårdcentralen om du är orolig för diabetes.
Problemet nu verkar mest vara att du känner dig orolig och nedstämd. När man har mycket oro i sig  så är det lätt att hitta konkreta saker att bli orolig för.  Kanske kan du med hjälp av dina föräldrar kontakta dem ni hade kontakt med i somras, då du fick bra hjälp och höra om de kan göra något mer för att hjälpa dig?
Och vet dina föräldrar om hur du mår? Det är viktigt att de också får veta, så att de kan ge dig stöd som föräldrar.