Ont i hjärtat och känner mig svag
Hej jag är en tjej på 14 år, jag har gått igenom en tuff period med skolan, hemmet o kompisar och kände faktiskt att jag precis hade hamnat på fötterna igen o börjat må bättre. Men direkt efter jag började må bra igen så började jag få hjärtklappningar och extremt ont i hjärtat o har huvudvärk hela tiden o känner mig helt svag orkar inte med någonting längre. Jag gråter pga värken o mina föräldrar har försökt söka hjälp men läkarna vill inte hjälpa mig eller dom sa att de ej kunde göra fler tester på mig pga att jag är för ung. Så dom la ner utredningen fast än att när de tog hjärtulttaljud så såg de ut som om att de var nått fel med en kärl o läkarn blev ju orolig när han kollade på ultraljudet. Jag känner av smärtorna varje dag o nu börjar jag må riktigt dåligt. Jag har även hostat blod vid 3 tillfällen 1 gång i sömnen osen 2 gånger i skolan. Jag kan inte medverka på idrotten för att jag under två tillfällen fått panikattack o inte kunnat andas o blivit helt gul i ansiktet.
Känns som att allt faller isär liksom jag orkar inte med något o tycker det är jätte jobbigt både hemma o i skolan. Jag vet inte vad ja ska ta mig till längre det känns som att ingen verkar förstå hur jag känner o jag vet faktiskt inte själv varför allt känns såhär. Jag kan inte förklar exakt hur jag känner o mår för det är väldigt svårt. Jag har för första gången i mitt liv fått självmordstankar o vet inte vad jag ska ta mig till. Snälla hjälp!
n

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Det var bra att du skrev till och berättade om dina bekymmer. Det är inte alls svårt att förstå att du är orolig när du har bekymmer med ditt hjärta. När man har sådana bekymmer som man som du blir påverkad av och som bidrar till att man som du inte kan göra saker som du brukat kunna göra. Som till exempel att vara med på idrotten.
Då kan man behöva hjälp med att sortera i alla de känslorna som kan komma upp och som antagligen påverkar hur man känner sig. Jag tycker att du och dina föräldrar skall prata med den läkaren som har hand om dig och ditt hjärta, och berätta hur detta påverkar dig och ditt liv. Ibland finns det sån samtalshjälp att få om man är kopplad till ett sjukhus.
Annars kanske din läkare skriva en remiss så att du kan få komma till en psykoterapeut för att få hjälp. Det kommer ju inte att ta bort dina eventuella besvär med hjärtat men du kanske kan få hjälp att prata om hur det påverkar dig. Du kanske också kan prata med dina föräldrar så att ni kan ta en egen kontakt med BUP. Det är ju naturligtvis också jätteviktigt att du berättar om allt du skriver om i ditt brev kring alla de besvär som du har och som du kopplar till ditt hjärta.
Det är viktigt att den doktorn får reda på det. Om du inte har någon återbesökstid hos den doktorn tycker jag att du skall prata med dina föräldrar så att ni kan kontakta doktorn på nytt. Du behöver få hjälp med de jobbiga känslorna och tankarna som du har.
Lycka till!