Vågar inte prata med människor
Hej BUP!
Jag mår jättedåligt och vet inte vad jag ska göra längre. Det finns ingenting som hjälper mig att må bättre. Medicin hjälper inte, samtal med psykolog hjälper inte heller. Vad ska jag göra?
Jag hatar mitt liv så mycket just nu och jag tror att jag aldrig kommer att må bra igen. Jag blir ofta grovt nedstämd och då kan jag inte tänka på något annat än att jag bara vill försvinna från dethär helvetet.
Jag känner mig så ensam, jag har inte en enda kompis och jag kommer aldrig att lyckas våga prata med någon för jag vågar inte prata med människor.
Ingen förstår hur dåligt jag egentligen mår, ingen bryr sig om mitt mående.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Jag förstår att det kan kännas hopplöst om du prövat både medicin och psykologsamtal och inte tycker att det hjälpt. Men bara för att något inte har hjälpt tidigare behöver ju inte betyda att det inte kan hjälpa framöver. Om du fortfarande går hos en psykolog tycker jag du ska fortsätta. Om inte tycker jag du ska försöka pröva igen.
Att prata med någon är i sig självt en övning i att berätta om sig själv och att försöka uttrycka känslor och tankar. Många gånger är det inte heller så lätt att prata med en psykolog, för samma svårigheter du har när du ska prata med jämnåriga kan finnas när du pratar med vuxna och då blir att prata med vuxna också en övning i att prata med jämnåriga.
Jag tänker att det är viktigt nu att du inte ger upp och tänker att det är hopplöst och att det inte kommer att bli bättre. Du har många möjligheter som du bara inte ser nu. Du skriver att du ofta blir grovt nedstämd och bara känner att du vill försvinna. Jag hoppas du har någon som du kan prata med om hur du känner och tänker.  Det är viktigt att du får hjälp också med din nedstämdhet
Du skriver att ingen förstår och bryr sig om dig. Kanske kan du visa ditt brev för dina föräldrar så att de förstår och kan hjälpa dig till den hjälp och behandling du så väl behöver och efterlyser.
Lycka till!