Övernatta på akuten
Hej!
Jag är en 15 årig tjej som lider av grov ångest. Jag har haft detta i perioder, av och på i 2-3 år. Jag har tidigare haft kontakt med bup för detta men har ingen nu då jag inte berättat att jag börjat må dåligt igen. Ibland får jag ångestattacker. De är riktigt grova. Jag har ångestdämpande tabletter men de funkar inte alltid. Jag svettas, mår illa och kräks ibland, blir yr och har sån grov ångest att det känns som att jag ska dö. Min nära vän har haft liknande problem och fick då åka till Bup-akuten. Han fick stanna kvar över natten och fick sedan hjälp. Jag känner nu att om jag får en sådan grov ångestattack, och tabletterna inte hjälper, och det blir värre än det brukar, vill jag åka in till bup akut. Om den vanliga bup är stängd, alltså. Jag kan inte riktigt förklara, men det går inte att bli av med ångesten i mitt eget hus. Där den kom från början. Om jag då åker in om ångesten blir extrem och stannar kvar över natten kanske det blir bättre. Att vara i ett annat rum, själv, med professionella i närheten, hade hjälpt mig att ”tillfriskna” från ångestattacken. Men i vilka fall låter de en stanna över natten? Tänk så kommer jag dit, får inte stanna, åker hem igen och mår precis lika dåligt. Om det händer vet jag inte vad jag ska göra. Jag vet att jag kan söka hjälp från vanliga bup, men det är när attackerna kommer jag behöver akut hjälp. Då spelar det ingen roll om jag har pågående kontakt med bup eller inte. Då vill jag bara till bup-akuten. Även om jag säger att jag behöver stanna, kommer de låta mig? Lite ironiskt får jag ångest över detta. Att jag kanske faktiskt söker akut hjälp men blir hemskickad.
Vänliga hälsningar,
anonym (:

BUP svarar:
Hej!
Du lider av grov ångest och det har du gjort sedan länge som du skriver. Nu funderar du på och också tror att det skulle vara rätt och bra för dig att komma till BUP:s akutmottagning.  Men vet du, jag tror att du har lite fel utgångspunkt. Låt mig förklara.
Det korta svaret på din fråga är att det är fullt möjligt att komma till BUP:s akutmottagning som i Stockholm ligger på BUP- kliniken (adress och telefonnummer finns på vår hemsida). Men dit kan man komma om det akuta behovet uppstår mellan kl 16:00 på eftermiddag och kl 8:00 på morgonen. Annars finns det akutmottagning på de vanliga mottagningarna ifall ett akut behov av vård uppstår. Det betyder att om du får en så fruktansvärt stark ångestattack att du bli yr och kräks och varken din medicin  eller de vuxna kring dig kan dämpa ångestattacken är det möjligt att åka till akutenheten under dessa angiva tider.
Men om du blir kvarhållen under natten eller inte beror på hur ditt tillstånd och vårdbehov bedöms just då. Det kan man inte bestämma i förväg. Jag förstår att du tror att det skulle vara bra att tillbringa en natt där för att - som du skriver - din ångest uppstår i hemmet. Men om ångesten på något sätt hänger ihop med vissa omständigheter eller förhållanden hemma så är det inte sannolikt att en inläggning under enda natt skulle lösa problemet. Självklart måste du få varaktig hjälp med din ångest. En ny behandlingsperiod är uppenbarligen nödvändig och det får du på den bup mottagning du tillhör.
Praktiskt föreslår jag följande. Du eller någon av dina föräldrar tar igen kontakt med den mottagning där du tidigare har varit patient. Ni berättar vilka starka ångestattacker du får och att den medicinering du har inte hjälper dig. Det är inget konstigt med att man ibland behöver en förnyad kontakt och en ny behandlingsperiod. Ni beskriver styrkan av din ångest så att du ska få en så snar tid som möjligt.
Därmed utesluter jag inte att du går till akuten om ångestattacken kommer till exempel på kvällen eller natten och ni klarar inte av det hemma. Det kan också hända att du blir kvar en natt och sedan får du remiss till samma BUP-mottagning som tidigare var aktuellt för dig. Eller kommer man fram till en annan bedömning.
Jag anar att mina rader inte lugnar ner dig utan kanske framkallar just den ångest som du skriver du får av tanken att du åker in men inte får stanna. Det är det som är en väsentlig del problemet. Du har en väldigt lättväckt ångest. Du måste få en behandling som gör att du lär dig att hantera motgångar och olika sorters svårigheter som tillhör livet utan att få ångestattacker. Och att man också ser till att vissa omständigheter som ligger bakom eller bidrar till din lättväckta ångest förändras. Det kräver mer än en natt på akuten.
Det viktigaste är alltså att du och dina föräldrar återupptar kontakten för behandling. Förhala inte det nu, ju snabbare du får denna hjälp desto bättre.