Klarar inte av att bo hemma längre
Hej jag är en tjej på 13 år som mår skit har ingen livslust har självskadebeteende sömnproblem jobbigt hemma osv jag har kontakt me kuratorn på skolan och har tagit kontakt med socialtjänsten för den enda lösningen kändes för mej att byta familj men bo kvar i min stad för känner mej inte trygg hemma trivs inte o mår helt enkelt skit o de e bråk o hot osv men när ja sa till soc att jag inte ville åka hem så tvingade dom mej till de endå och jag orkar inte mer de går inte ingen förstår att den enda lösningen för mej för att må bra är att bo nånannanstans.

BUP svarar:
Hej!
Vilket tufft läge du befinner dig i. Du har kommit fram till att den enda lösningen som återstår är att flytta hemifrån.
Det betyder att du tappat hoppet och tron att det ska bli bättre hemma. Att du tror att alla bråk och hot kommer att fortsätta. Att du inte kommer kunna känna dig trygg hemma. En tung och säkert klok insikt. Jag hoppas att dina föräldrar får och är beredda att ta emot hjälp för att klara av att ta hand om deras egna problem så de kan finnas där för dig och att du inte behöver flytta.
Vilken bedömning socialtjänsten gör kan jag naturligtvis inte gå in och ifrågasätta. Mer än uppmuntra dig att inte ge upp och söka stöd att frågan om att inte orka bo hemma inte glöms bort.
Det jag vet utifrån ditt brev är att det finns tydligt tecken på att något inte är bra i ditt liv. Att du har problem med sömnen, minskad livslust och ett självskadebeteende ser jag som allvarligt.
Det är inte konstigt att du reagerar på din hemsituation. Du har en kontakt med din skolkurator vilket är jättebra. Det är viktigt att du fortsätter att berätta för hen och andra vuxna du känner hur du har det. Hur du mår psykiskt och hur du har det hemma. Du kanske oroar dig för dina syskon och hur dina föräldrar mår.
Det finns en hemsida som jag vill att du ska kolla in. Den heter kollpasoc.se. En annan verksamhet jag vill pusha för är Bris. De är vana att chatta och samtala med barn och ungdomar du kan på ett aktivare sätt ge dig stöd och vägledning hur du kan gå vidare.
Lycka till!