Är konstant utanför
Hej
Jag är en tjej på 14 år som är konstant utanför och det känns som om alla i min klass hatar mig, dom vill inte ens prata eller sitta bredvid mig. Jag har pratat med mina föräldrar, lärare om detta och dom slutade ett tag, men nu är det värre än någonsin och jag känner att jag inte klarar mer. Jag har fått självmordstankar och jag har flera gånger försökt att skära mig men det har aldrig fungerat för att jag inte vill göra mina föräldrar ledsna och besvikna på mig. Jag vill inte heller prata med lärarna igen för dom kommer göra det till en större grej än vad det är och alla i min klass kommer börja mobba mig igen som gången innan. Jag vet inte vad jag ska göra, jag har kämpat med kompisar hela mitt liv och snart orkar jag inte mer.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Att känna sig konstant utanför och utfryst är besläktat med att vara mobbad även om det sker i "mjukare" former. Men det påverkar oss på samma sätt och vi mår hemskt dåligt av det. Det gör du också. Du har gjort allt rätt när du tidigare sökte och fått hjälp av vuxna kring dig, dina föräldrar och lärare vilket ledde till en tillfällig förbättring men du är nu tillbaka på ruta ett. Inte förvånande är du ledsen och får mörka tankar om självmord som är ett uttryck av din förtvivlan.
På vilket sätt kan du få hjälp undrar du. Först vill jag säga att det är mycket viktigt att dina föräldrar även nu får veta att utfrysningen inte bara fortsätter utan till och med förvärrats. Att känna dina föräldrars stöd och förståelse och få deras tröst betyder i sig säkert jättemycket.
Men det räcker inte.
Jag förstår att du i nuläget drar dig för att återigen tala med dina lärare och du är rädd för att mobbningen blir ännu värre. Ändå vill jag säga att det fortfarande är ett av det alternativ som du måste tillsammans med dina föräldrar diskutera och kanske också välja. Jag tycker dock inte att man kan göra detta problem till "större grej" som du skriver. Det är en stor sak att känna sig mobbad, baktalad, hela tiden bortvald. Det är ett stort lidande som påverkar din självkänsla och självförtroende negativt och som man därför måste på något sätt få slut på. Det är jättetråkigt att du efter en viss förbättring  hamnat tillbaka på ruta ett, men det innebär att man i så fall måste också börja igen på ruta ett. Vad lösningen kan vara måste du, dina föräldrar och skolpersonalen resonera och besluta om. Det var något som hjälpte förra gången. Man kan behöva ta nya tag och ta om det som tidigare var hjälpsamt.
Helt oavsett det som jag rekommenderar här ovan tycker jag att du kan behöva mer personligt stöd som du kan få om du vänder dig till ungdomsmottagningen. Du är inte den första och tyvärr inte heller den sista ungdom som vänder sig till dem för samtalsstöd för mobbning och utfrysning. Goda råd och stöd kan du även få på nätet via chatt till ex på tjejzonen.se eller på bris.se.
Till sist låt mig berömma din inre styrka att du kan avstå från att börja med självskadebeteende. Bra och starkt av dig! Sök hjälp istället på de vägar jag nämner här. Men jag vill tillägga att om ingenting hjälper i din nuvarande situation kan man inte utesluta att en skolmiljöbyte skulle kunna vara på sin plats.