Vill må bra!
Hej bup, jag har alltid varit ganska så bra i skolan i mellanstadiet men nu i 8an är det bara för mycket, och jag klarar inte av att gå upp till skolan på morgonen, eller att sitta och plugga det bara går inte. Motivationen finns inte där det är bara så grått alltihopa. Min depression är typ andledningen till allt. För har varit deprimerad i typ 1 och ett halvt år nu men det har aldrig påverkat skolarbetet fram tills nu. Jag vägrar att gå i skolan och då blir mina föräldrar så himla arga. Dom förstår inte utan gör bara allt värre genom att skrika på mig. Jag vet inte vad jag ska göra, vill inte ha det såhär vill ja hjälp på något sätt så fort som möjligt. Funderar på att berätta för mina föräldrar hur jag känner alltså om depressionen och det är därför ja inte kan gå i skolan. Men jag är rädd att jag inte kommer tas på alvar och inte få hjälp andå om mina föräldrar kontaktar ex bup för att problemet inte är så ”stort”. För jag vill ju ha hjälp NU inte få en kallelse om typ 3 månader och gå på samtal en gång i månaden, då kommer ju ja redan hunnit sabba alla mina betyg och allt kommer vara helt förstört mer än vad de är. Vill bara att vardagen inte blir så jobbig. Varje dag är en börda och ja Orkar inte mer. Vill bara må bra.
Lilla jag

BUP svarar:
Hej!
Under en lång tid har du känt dig deprimerad utan att tala med någon om hur du mår för att det inte har påverkat din skolgång. Det är alltså dags att göra det! Det är alldeles utmärkt att du själv kommit fram till denna insikt och detta beslut.
Du skriver att dina föräldrar är arga för att du inte orkar gå till skolan men de vet ju inte vad som ligger bakom att du inte orkar. Därför är det första steget att du berättar för dem. Bara i så all har de en chans att inte bara bli arga, utan också förstå dig och förhoppningsvis också kunna hjälpa dig. Du funderar redan på att tala med dem, jag vill alltså här uppmuntra dig att snarast göra det.
Förutom att du talar med dina föräldrar är det naturligtvis helt avgörande att man reder ut vad det är som gör att du har varit nedstämd, deprimerad sedan länge och att du nu inte längre klarar av att gå till skolan.  Du har antagligen förbrukat för mycket av din energi medan du kämpat med dina problem och svårigheter helt på egen hand. Det är inte någon bagatell, ditt lidande måste få ett slut. Det vill du själv, och det är den viktigaste förutsättningen att du kommer att lyckas med rätt stöd och professionell hjälp.
Mina förslag är följande:
Du själv eller med dina föräldrars stöd kan ringa till vårdcentralen där det nu bör finnas mottagning för psykisk ohälsa (den så kallade första linjen psykiatrisk vård.)
Ett annat alternativ är att du vänder dig till ungdomsmottagningen vilket du kan göra helt på egen hand. Dessutom kan du också vända dig till elevhälsan och tala med kuratorn eller skolsköterskan om vad skolan kan planera för dig för att du ska orka med att gå till skolan och plugga. Man kan sammankalla ett möte med skolpersonalen och dina föräldrar och självklart med dig för att diskutera hur man ska  till väga för att säkra din skolgång.
Självklart kan ni också kontakta den BUP-mottagning du geografiskt tillhör (adresserna finns på år hemsida). Men det är inte uteslutet att de kommer att rekommendera att du först provar de vägar som jag nämnde här ovan.
Hur lång vätetid på det första besök kommer att bli kan jag inte gissa. Och det är självklart att du inte ska behöva vänta flera månader. Min erfarenhet är att både vårdcentralerna och ungdomsmottagningarna och elevhälsan inte har sådan orimliga vätetider som du är rädd för.
Jag tycker att du nu direkt börjar med dina föräldrar och att ni ser till att du inte missar mycket i skolan, det vill säga de ska tala med din mentor/klasslärare hur ni kan samarbeta kring din skolgång. Behandling för din nedstämdhet är naturligtvis nästa steg till en varaktig lösning för dig.
Medan du väntar på samtal kan du i alla fall få stöd och råd på nätet via chatt till exempel på föreningentilia.se eller på bris.se.