Ingen vill vara med mig
Hej, jag gråter varje dag och känner att jag inte orkar leva längre. Jag försöker i skolan att alltid försöka få folk att gilla mig men det slutar alltid upp med att jag blir utfryst och att folk snackar skit om mig. Varje dag de senaste veckorna har jag gråtit på toaletten i skolan och känner nu att jag aldrig vill uppleva en vardag igen. Vad ska jag göra för att få folk att gilla mig och vilja vara med mig? Vad är det för fel på mig?
C

BUP svarar:
Hej!
Att känna sig ensam eller till och med utfryst, att sakna kompisar som man kan tala med är en av dem mest plågsamma känslorna. Det finns människor som trivs med att vara för sig själva men det vanligaste är att vi vill vara med andra, vi vill känna tillhörighet, samhörighet. Det är helt naturligt att man blir ledsen av att känna sig avvisad.
Du säger dessutom att du verkligen söker dig till de andra i klassen, att du försöker få vänner men det slutar aldrig bra. Det betyder att du måste få hjälp med att reda ut vad är det som händer och hur du kan uppnå en förändring.
Mitt första förslag är att du vänder dig till skolkurator eller skolsköterskan och berättar precis så som du skriver i ditt mejl. Det finns två sidor som ni tillsammans behöver titta på. Det ena är  hur gör du när du försöker "få folk att gilla dig". Du kan få tips och råd om du ska prova några andra sätt än vad du prövat hittills. Men det är lika viktigt att ni också tittar på vad är det som pågår i klassen. Ibland uppstår små grupper i en klass som håller ihop genom att frysta ut en annan. Det är mobbningstendenser och det är skolans skyldighet att fånga upp och förhindra att det fortsätter. För båda dessa delar kan just kuratorn eller någon annan från elevhälsan hjälpa dig. Även en lärare som du har förtroende för kan du berätta för om din situation och be om  hjälp.
Sedan vet jag inte hur du har det med dina föräldrar. Om du kan är det alltid jättebra att berätta för föräldrarna och känna deras stöd och uppmuntran även om de kanske inte direkt kan påverka situationen i skolan. Men de känner dig och de har sina erfarenheter som gör att de har idéer som hjälper. Bara det faktum att du berättar hur det känns kan betyda mycket.
Förutom skolan kan du också söka hjälp på ungdomsmottagningen. Behandlarna där har stor erfarenhet av att möta ungdomar med sådana kompisproblem som du har.  Även på nätet kan du få stöd och råd till ex på tjejzonen.se eller på föreningentilia.se.
Du ska inte vara ensam längre med din ensamhet! Följ de spår jag föreslår här.