Min mamma mobbar och misshandlar mig
Hej jag är 15 år och bor med min mamma och 2 systrar var av en har en grov CP skada. Min pappa träffar jag inte så ofta för han bor i Norge. Men det största problemet jag har är att min mamma skår mig ganska ofta också hon slår näsblod på mig och även säger på alla sätt hon vill döda mig jag vet inte vart jag ska få hjälp för överallt har mamma redan ringt pch ”försökt” förklara men hon säger alltid att de är jag som är våldsam osv. Jag har aldrig slagit eller på något sätt gjort illa min mamma. Jag får höra varje dag hur dålig jag är att jag är inte frisk osv och efter varje gång hon har slagit mog får hon mig att tro att det är mitt fel. Hon lämnar mig alltid hemma själv och lagar aldrig mat handlar aldrig och hon tar alla mina pengar som underhåll och barnbidrag och jag får 0kr. Så jag har inte råd att köpa kläder eftersom hon har alla pengar och vägrar köpa något till mig hon tvingar mig även att köpa mat själv vilket jag inte har pengar till så jag går oftast hungrig.

BUP svarar:
Hej!
Jag blev väldigt berörd av ditt brev till oss. Du skriver att du inte träffar din pappa så ofta för att han bor i Norge. Hur ser er kontakt ut? Vet han om hur du och dina två systrar har det. Vet han vad din mamma utsätter dig för. Han skulle behöva veta detta och ta sitt ansvar och se till att ni har det bra och trivs hemma. Socialtjänsten skulle också behöva få reda på att du blir slagen, att du inte får behålla några fickpengar. Att du behöver gå hungrig och får höra att allt är ditt fel.
Som du beskriver din hemsituation så ska ingen behöva ha det. Tyvärr är du och dina syskon inte ensamma om att uppleva en otrygghet och begränsad frihet. Det är viktigt att inte börja känna att allt är ditt fel eller att du är dåligt. Att din bild av den du är svartmålas.
Finns det någon vuxen som du litar på som du skulle kunna börja berätta för hur du har det. Som du kan få stöd av och kanske få hjälp av då det känns tungt att vara du. Om steget att flytta inte är aktuellt just nu kanske det finns en möjligt att sova över någon annanstans någon helg eller så. Kunna få vila och slappna av i en miljö där det inte finns mobbing och trakasserier.
Det finns en hemsida som heter kollpasoc.se som vänder sig till barn och ungdomar som på ett enkelt sätt beskriver barnens rättigheter. Läs den gärna. Känner du till organisationen maskrosbarn och bris. Skickar länkar till båda två Bris och maskrosbarn. De är vana att chatta och samtala med barn och ungdomar. De kan förhoppningsvis ge dig stöd, tröst och visa att du är viktig och ska behandlas bra och respektfullt.
Tack för ditt brev och lycka till!