Jag hatar mig själv och gör mig illa
Hej jag är en tjej på tolv år. Och jag tror att jag är deprimerad för jag har skärt hela mina armar och lår. Jag hatar mig själv och vet inte vad jag ska göra för att få självförtroende. Jag hatar min kropp för att jag är super smal. Jag har alltid varit den glada söta tjejen som inte mår dåligt men ingen förstår mig. Jag hat två kompisar som hat sett mina armar och dom säger att det kommer lösa sig men det gör det inte. Jag hade en komps som jag pratade med om allt och vi älskade varandra men nu så har något hänt så vi är inte kompisar längre. Det är massor som har hänt med dom som bor här, att dom pratar bakom min rygg och håller på med massa skit. Jag har börjat skada mig själv genom att skära mig och röka. Men jag vet inte vem jag är och vem jag låssas vara bland alla.har problem med min familj med, i min familj är vi jag mamma pappa och min storebrorsa och min mamma leder av ångest så hon går det inte att prata med och min pappa är alltid arg på mig och mamma. Detta var kortfattat men jag vet inte vad jag ska göra för att kunna må bra och inte låssas må bra.
Julia

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du tidigare varit den glada söta tjejen men nu har allting ändrats. Du är lite vilsen och vet inte riktigt vem du är. Du funderar på om du är deprimerad och har börjat göra dig illa. Du hatar dig själv och ditt självförtroende svajar.
Ditt självskadebeteende är allvarligt och det är viktigt att du får hjälp med att bryta detta och hitta bättre sätt att ta hand om din oro och jobbiga känslor du bär på.
Rådet till dig är att berätta för dina föräldrar hur du mår. Om det känns som ett stort steg, är det möjligt att ta kontakt med din skolkurator och börja berätta för hen hur du mår? Där kan du kanske få hjälp med att tillsammans med hen berätta för dina föräldrar om ditt psykiska mående.
Om din mamma skulle orka med att höra hur du mår vet jag inte. Det är omtänksamt att tänka på henne men det kan finnas en styrka du inte trodde fanns. Din pappas ilska kanske han lägger åt sidan då han får reda på hur du mår. Jag har naturligtvis ingen aning hur dina föräldrar är och kommer reagerar men att fortsätta att låtsas vet både du och jag inte blir bra i längden.
Att låtsas och på frågor hur du mår svara -"Jag mår bra", fast det är tvärtom kommer inte hjälpa dig men jag förstår att du och många andra väljer att inte berätta. Om du fortsätter att visa upp den glada tjejen men insidan är ledsen finns risken att du fortsätter gå med känslan av att ingen förstår dig.
Sedan vill jag att du inte ska glömma bort möjligheten att ringa eller chatta med Bris. De är vana att prata med barn och ungdomar. De kan lyssna och ge dig bra stöd. Ge dig lite extra mod att prata med dina föräldrar.
När man inte mår bra är det viktigt att det finns stabila vuxna runt omkring för du beskriver att dina kamrater inte alltid går att lita på.
Det var ett bra initiativ du tog då du skrev till oss. Det viktigaste är att du inte går och bär på alla bekymmer alldeles ensam. Om det är Bris eller skolkurator du börjar med att kontakta eller någon annan är mindre viktigt det som är viktigt är att du berättar hur du mår, vad som gör dig ledsen.
Lycka till!