Nästan besatt av en kompis
Hej!
Jag är en kille som är 16 år gammal och har en kompis jag nästan känner mig besatt av. Denna person tar upp väldigt mycket av min tid och jag vill alltid veta vad han gör och få bekräftelse på att jag är hans bästavän. Jag vet att det inte är sunt att tänka och vara såhär och det är just därför jag skriver. Jag har ocd och har gått till bup förut och undrar om detta beteende kan vara kopplat till ocd? Jag har andra kompisar som betyder lika mycket för mig, men jag känner inte samma stress och ångest kring de vänskaperna. Jag söker en bekräftelse konstant och jag känner att jag alltid måste vara hans prio. Detta tar så mycket av min tid oc det är en inre avundsjuka och stress som jag inte klarar av. Jag önskar denna kompis inte behövde ta lika mycket av min tid eller att jag iallafall kunde ha en normal vänskap där jag inte behöver vara så kontrollerande, bekräftelsesökande och avundsjuk. Jag kan inte få dessa destruktiva tankar ur mitt huvud och vad jag än gör måste jag ha kontroll och bekräftelse från denna kompis. Det är otroligt jobbigt för mig. Kan jag snälla få hjälp? Detta har pågått ett tag. Finns det tips på hur man kan sluta känna samma ångest och avundsjuka och behov av att få bekräftelse och kontroller vänskapen? Kan detta hänga ihop med min ocd? Vad beror detta på?
Jag förstår om en enkel fråga att ställa sig kan vara om jag är kär i denna kompis, men så är det inte. Jag har alltid attraherats till tjejer och det är npgnting med vänskapen eller kompisen eller mitt sätt att tänka som ger mig destruktiva, ångestfyllda, kontrollerande och bekräftelsefyllda tankar. Behöver hjälp med detta.
//Anonym
Haon

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag tror inte det du beskriver är så ovanligt. Ibland kan andra bli väldigt viktiga för oss och då kan vi komma i kontakt med känslor och tankar som vi kanske tycker är jobbiga eller opassande. Det blir liksom en slags intim relation fast vi inte vill det utan värjer oss. Men vi väljer ju inte alltid vad vi ska känna och tänka om andra och ibland stöter vi på överraskningar.
Du önskar att din vänskap blir en mer "normal" vänskap. Men vad är det? En vänskap kan nog se ut på väldigt många sätt. En del kanske mindre viktiga och en del väldigt viktiga med mycket känslor av olika slag.
Men för dig har det blivit väldigt jobbigt och du vill ha hjälp och jag tror du skulle ha nytta av att prata med någon om detta. Jag tycker du ska ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor och berätta om ditt problem. Lycka till!