Aggressionsproblem?
Hej!
Jag är en tjej på 14 år och jag undrar om jag har aggressionsproblem för att jag överreagerar på saker man egentligen inte ska överreagera på som t.ex. om nån säger till mig att jag är dum i huvudet så blir jag jätte arg och börjar argumentera tillbaks.
Jag blir väldigt lätt arg och stör mig väldigt mycket på andra människor och det gör att jag bär en ilska inuti i mig.
När jag blir arg så kan jag inte kontrollera mig själv och jag börjar gråta. För att bli lugn så måste jag ha en vuxen eller mina kompisar vid mig.
Hoppas att ni kan hjälpa mig!
LR

BUP svarar:
Hej!
Att bli arg när någon säger att man är dum i huvudet låter inte så konstigt. Men du säger att du överreagerar, alltså blir mycket mer arg än vad man borde bli.
Vi människor gör olika när vi blir arga. En del av oss har svårt för att alls visa det. En del har svårt för att visa det på ett sätt som blir lagom. En del lyckas säga ifrån på ett sätt som blir bra.
Om någon säger att man är dum i huvudet är det naturligt att bli sårad och arg. För så ska andra inte säga. Om andra då säger till en att man överreagerar, att man gör fel som blir arg så kan man känna sig ännu mer sårad och arg och få ännu svårare att visa det på ett sätt som blir lagom.
Hur det är för just dig är inte lätt att säga utifrån ett kort brev. Blir du arg när du blir stressad i skolan? Behöver du ha mer lugn omkring dig?  Man behöver känna dig mer för att förstå vad du behöver för att det ska bli bättre.
Om du alltid reagerar mycket oavsett situation, tycker jag att du ska vända dig till någon som du kan tala med om detta. Som skolkurator eller ungdomsmottagningen i din kommun. Då kan du förstå mer om varför det är så och hur du och också andra kan göra för att stödja dig.
Men kom ihåg att man inte är dum i huvudet för att man lätt blir arg. Det är inte alls samma sak.