Mår dåligt över så mycket
Är en 15 årig tjej och jag mår verkligen så jävla dåligt. Det har börjat spåra lite väl mycket nu och jag dricker varenda helg för att döva mina känslor för stunden. Hade gärna velat testa något starkare för att verkligen må bra och få bort tankarna helt. Jag mår dåligt över det mesta i livet. Mår dåligt över min hur min kropp ser ut, över min hy, över att mina föräldrar alltid är besvikna och arga på mig, att ja blivit slagen av min mamma och att hon alltid kallar mkg ful, hora osv. Känner mig som en jävla dålig dotter, vän å en värdelös människa som inte förtjänar att leva. Ibland önskar jag bara att jag vore död så jag slapp allting här i livet. Mår dåligt även över killar att jag alltid förstör relationer osv. Känns som att alla hatar mig hela tiden å de gör inte saken bättre att jag hatar mig själv. Vet verkligen inte vad jag ska göra för det enda som hjälper är att dricka men jag vet att det inte är bra. Behöver verkligen hjälp på något sätt så snälla svara. Vet att de är mycket att svara på å att jag kanske inte skriver så sammanhängande men ändå. Vad ska mab göra när det enda som får en att må bra är flaskan? Hursomhelst det jag tror som är värst är att mina föräldrar inte förstår mig på något sätt, någonsin. Inte mina vänner heller, ingen förstår mig och ingen bryr sig. Tacksam för svar :)
Anonym:)

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du ställer många, rimliga och viktiga frågor. Du beskriver många saker hos dig själv som du säger att du mår dåligt över. Det är inte svårt att förstå att dessa tankar och känslor tynger dig.
Din upplevelse av din situation är att det inte finns någon runt dig som bryr sig om dig och hur du känner och tänker. Du beskriver också på ett tydligt sätt att du och din mamma verkar ha en krånglig relation. Men även om det är krångligt mellan er så skall din mamma inte kalla dig de saker som hon gör.
Du kan läsa mer om sådant på en hemsida som heter ”Koll på soc”. Där kan du även ställa frågor om sådant som handlar om hur man har det hemma med sin föräldrar. Jag tycker också att det låter viktigt att du faktiskt träffar någon vuxen som du kan känna lite förtroende för och som du kan pröva att prata med om de saker du skriver om i ditt brev.
Det kanske finns någon sådan person på din skola. Kanske finns det en skolkurator eller skolpsykolog som du kan börja med. Du kan också pröva att vända dig till ungdomsmottagningen. Där finns det människor som är vana vid att möte unga människor med sådana bekymmer som du beskriver. Försök att tänka att brevet till oss var det första steget mot att få hjälp och att du nu skall försöka ta nästa steg.
Lycka till