Har haft självmordstankar väldigt länge
Hej! Jag är en tjej på 13 år som behöver hjälp. Till och börja med är det viktigt att veta att jag har blivit mobbad som 6,7 och 8 åring. Folk kommenterade att jag var smal så jag började hets äta i mig tills jag nästan spydde. Jag är 1,57cm lång och väger xxkg. Min barndom har inte varit jätte bra. Har en pappa som var/är alkoholist. Min mamma är en jätte bra mamma, har alltid funnits där för mig och gör allt för att jag ska må bra. Även fast jag har mamma känns det inte som att jag kan prata med henne. Jag ska flytta till pappa nu i sommar då han har tagit tag i sitt alkoholist problem. Min mamma har även canser och ligger på sjukhus för det mesta. Hennes pojkvänn brukar komma och ta hand om mig betala räkningar och så. Men jag är typ själv hemma hela tiden, på nätterna och dagligen. Jag har börjat blivit mobbad igen och det startade i början av 6:an. Det pågår fortfarande. Får höra att jag är en hora, bitch, sp-störd, missfoster, snefotad, alkoholist, rökare, missbrukare, dum i huvudet, att jag inte har någon hjärna, att jag är smal, spinkis, ful, missbildad och massa annat. Det som tar på mig mest är alkoholist och rökare. Jag är jätte emot alkohol då min pappa som sagt varit alkoholist. Jag är rädd för alkohol och ränker hela tiden på att jag inte vill bli som han. När dom säger jävla rökare så tar jag åt mig. Jag röker typ 3 gånger om dagen och har gjort det i ett halv år nu, jag har jätte svårt att sluta och det blir bara mer och mer. Röker för att få bort alla känslor som jag känner för stunden. Att faktisk känna att det finns nån mening med livet. Jag har och haft självmords tankar väldigt länge. Jag planerade för bara några dagar sedan att jag skulle göra det idag. Att jag skulle ta självmord! Jag planerade vart, vilken tid och hur jag skulle göra det. Skrev till och med en lapp till pappa att jag var ledsen över att jag dog. Jag vill inte ta självmord men ibland känns det som att tankarna tar över. Det är jätte läskigt. Jag är till och med rädd att jag ska råka gå i sömnen och döda mig själv. Jag fixar inte skolan har F i alla ämnen förutom ett där jag har ett E. Jag har ätstörningar och sömn problem. Kan det bli värre en så här? Jag vill bara ha en "normal" vanlig uppväxt. Har försökt ta självmord tidigare utan att någon märkte nåt. Jag hoppa från ett berg och det ända som hände var att jag stukade foten. Sa till mamma att jag råkade snubbla i trappan hemma.
Jag behöver hjälp med: rök problemet, självmordstankarna, ätstörningarna, sömnproblemen, mobbningen, pappa och mamma.
Än så länge har min barndom varit piss!
Snälla hjälp mig innan det går för långt!!
/Katarina

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Du behöver hjälp med många väldigt viktiga saker och du är helt medveten om det. Frågan är bara . Hur ska det gå till? Du behöver vuxna som kan ta hand om dig och hjälpa dig. Du är alldeles för ensam. Du behöver en skola som skyddar dig från att bli mobbad och som är bra för dig att gå till.
Det är mycket som står på spel - ditt liv. Du vill inte ta ditt liv men ibland känns det som tankarna tar över och du blir rädd. Så du behöver hjälp nu. Kanske kan du ändå berätta för din mamma fast hon är sjuk? Du vet att hon gör allt för att du ska må bra. Men kanske tror du att hon inte orkar nu? Eller kan du berätta för din pappa så att han kan prata med din mamma och hjälpa dig att prata med skolan om att du mobbas och mycket annat. Jag vet inte om detta är en framkomlig väg för dig?
Men de behöver veta hur du mår och har det. Både i skolan och hemma för att de ska kunna hjälpa dig. Och om man som du är nära på att ta sitt liv då måste du berätta. För din ensamhet blir en del av problemet och de är ändå dina föräldrar och du ska inte behöva känna att du ska skydda dem från hur du mår och har det. Det behöver de veta.
Det är möjligt att det går att mobilisera dina föräldrar och skolan men kanske du inte kan göra det ensam utan du behöver stöd och hjälp. En möjlighet är att ta kontakt med Socialtjänsten. De har skyldighet att hjälpa barn/ungdomar som far illa eller på annat sätt behöver hjälp och stöd. Vilket du behöver nu. Du behöver vuxna som kan se till att du slutar att mobbas. Det är faktiskt förbjudet och skolan har absolut skyldighet att se till att det upphör. Jag tycker det är förfärligt att du blivit mobbad så mycket och länge!
Så, om dina föräldrar inte kan hjälpa dig. Då tycker jag att du ska berätta hur du har det och dina självmordstankar för någon lärare eller skolkuratorn så att de kan göra en "orosanmälan" till Socialtjänsten. Då kommer de(Soc) ta kontakt med dina föräldrar och ta reda på hur du har det och se till att du får det bättre. Du kan själv ta kontakt med Socialtjänsten anonymt och berätta om hur du har det och höra med dem hur de kan hjälpa dig och dina föräldrar. Det kan du göra på KollPåSoc.
Du kan också ringa Bris och prata med en kurator om din situation. Kanske behöver du beställa tid? Om du igen får allvarliga självmordstankar tycker jag du ska ringa Mind-Självmordslinjen Tel. 90101. Det är bra att ha någon att prata med då. Någon som lyssnar och som kan ge stöd och råd.
Lycka till!