Tänker ibland på att inte leva
Hej!
Jag har problem med att jag ibland tänker att jag inte ska leva och undrar varför jag ska fortsätta leva. Sedan så har jag problem med maten, jag har börjat äta dåligare för att jag tänker att jag blir tjock och väger för mycket. Jag vill gå ner i vikt flera kilon och mår dåligt över det, vet inte vad jag ska göra åt det. Ofta så får jag en klump i magen och mår dåligt, vet inte vad det beror på.
Vore tacksam för svar!!
Någon

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det var bra att du skrev till oss för det är lätt att förstå att du brottas med stora och svåra frågor. Det låter också som att du känner dig ganska ensam med dina svåra tankar. Jag vet inte hur det kommer sig att du ibland tänker att du inte vill leva och att du tänker att du inte är tillräckligt bra och fin.
Det jag vet är att när man känner och tänker som du gör så är det alltid bättre att prata med någon annan om hur man tänker och känner än att hålla tankarna och känslorna för sig själv.
Vet till exempel dina föräldrar om hur du har det? Om de inte vet kanske du skall pröva med att berätta för dem om hur du känner dig. Då kanske ni tillsammans kan fundera över hur du skall få hjälp så att du inte behöver tänka varför du skall leva.
Kanske finns det någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för. Det kan ju handla om skolkuratorn, en mentor eller skolpsykologen. De är vana vid att prata om svåra saker och de kan kanske också hjälpa dig om du behöver mera hjälp.
Det vore ju bra om du inte behövde ha en klump i magen som du inte förstår dig på.Nu har du skrivit till oss så nu behöver du ta nästa steg och prata med någon vuxen i din närhet.
Lycka till