Svårt att tala med någon
hej, jag är 14 år och ska fylla 15 snart, jag vet inte vad jag ska göra. Jag har länga haft tankar om att begå själv mord och jag har kännt ett form av tvång till att skära mig själv. Jag har alltid hatat min kropp och jag har varit lite större för min ålder. Problemet är att jag inte trycker det är fult att vara tjock. Jag älskar männsikor som är modiga att visa sin kropp oavsätt kroppstorlek och jag anser själv att det kvinnliga kroppsidialet är helt sjukt. meän varje gång jag ser mig själv tänker jag bara på hur tjock och ful jag är.
Jag har börjar få mig själv att spy efter vissa måltider eller efter jag har ätit något onyttit och jag har börjat "räjkna" kalorier. Jag har en vän som har haft anorexia och tydligen är det typ samma symptom eller hur jag ska kalla det. Jag kan inte prata med någon om det det går bara inte och jag vet inte vad jag ska göra.
Hjälp???
m

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du själv om än med tvekan tänker på att få hjälp. I ditt brev skriver du om tankar om att inte vilja leva och att hata och vilja skada dig själv. Du har nu på ett sätt som också verkar oroa dig själv börjat kontrollera vad du äter.
Allt detta är sådant man behöver tala med någon om. Man ska inte gå ensam med det.
Men du säger att det går bara inte att tala med någon. Varför är det svårt tro? Är du rädd för hur den du talar med ska reagera? Om den ska bli orolig, ledsen eller besviken? Då kan man bli mer orolig själv. Men att gå med så här tunga känslor ensam är inte bra. Det är svårt att ensam hitta en väg till att göra det bättre igen.
Vad du måste göra är att trots att det känns som det inte går, ändå berätta för någon. Du kanske kan visa ditt brev och ditt svar som hjälp. Men hur du gör spelar mindre roll än att du gör det.
Vet dina föräldrar någonting om hur du mår? De allra flesta föräldrar vill veta om deras barn inte mår bra och stödja dem på det sätt de kan. Om de blir oroliga så är det faktiskt bra för då kan de kanske hjälpa dig att hitta någon professionell som kan hjälpa dig på sätt som inte föräldrar kan.
Om det känns helt  omöjligt att tala med dina föräldrar kan du själv kontakta ungdomsmottagningen i din kommun eller kanske tala med skolkurator.
Gör det fast du är rädd. Det kan bli mycket bättre än det är nu.