Tänker på kalorier hela tiden
Hej!
Jag har på senare tid insett att mina mat vanor inte är det mest hälsosamma, men de faller inte in i någon specifik kategori av ätstörningar (Av vad jag vet, kan ha fel).
När jag var ca 12 år började jag räkna kalorier för att jag ville gå ned i vikt pga att jag dansade väldigt mycket och tog det väldigt seriöst. Jag slutade med detta efter ett tag men fortsatte ändå räkna kalorier men utan något mål. Jag gör det fortfarande idag och det är som ett beteende som inte försvinner jag måste göra det, miniräknaren på min mobil åker upp flera ggr om dagen automatiskt. Jag måste veta hur mycket kalorier det är i en måltid annars så äter jag den inte. Om jag ska ut på restaurang till exempel vill jag veta minst en dag innan så jag hinner förbereda mig. Jag vill veta vart så jag kan kolla innan vilka valmöjligheter jag har (Är vegan och många i min närhet är bra på att tänka på det och vet var jag gillar att äta etc) och även om man kan kolla hur mycket kalorier det är i maten. Om jag inte kan hitta kalori mängden i någonstans så äter jag inte dagen innan för att jag måste veta att jag inte äter för mycket kalorier. Jag tycker inte att mitt utseende är ett problem, känner inget behov av att gå ner i vikt (är normal viktig) jag bara vägrar att gå upp i vikt. Jag är också noga med vilken mat jag väljer vilket sakta har blivit värre sedan jag blev vegan för 2,5 år sedan. Jag blev vegan pga att jag ogillar industrin etc. Min mamma sa att jag måste göra efterforskningar innan jag fick bli vegan, vilket jag finner helt logiskt, vilket ledde till att jag bara blev mer och mer noga med vad jag åt. Jag äter inga animaliska produkter,  jag gillar inte olja eller mat med mycket fett, bröd, mörkt bröd kan ibland vara okej äter inte godis förutom choklad och specifika chips, jag gillar inte överdrivet konstgjord mat mm. Vad jag väljer att inte äta kan vara baserat på kaloriinnehåll, baserat på hur maten är producerad, att jag helt enkelt inte gillar det och viss mat finns det ingen logisk förklaring till varför jag inte gillar utan är bara ointresserad eller blir äcklad av de. Jag är väldigt noga med vad jag äter och vill veta exakt vad som är i, jag äter inte maten i skolan och gillar inte när andra lagar mat åt mig. Om jag har ätit något som jag känner ångest över att äta (Detta kan vara för att jag behövde för att jag är ute och äter med kompisar, eller om jag inte vill verka oförskämd och äter maten som ngn annan lagat tex) så spyr jag helt enkelt upp det för att jag får sådan ångest över att äta det och måste få ut det. Om jag har ätit för mycket kalorier eller om jag inte vet hur mycket kalorier jag har ätit så brukar jag träna ganska mycket "För att vara säker" på att jag håller mina kalorier. Jag spyr inte upp mat dagligen, en gång till 2 ggr i veckan och vissa veckor inte alls, eftersom det beror på vad jag har ätit. Jag tar extra vitaminer för att min mamma vill att jag ska göra det eftersom att jag är vegan och för att det är helt enkelt bra att göra det när man är vegan, jag hade även brist på vitaminer för ca 2 år sedan, troligtvis för att jag inte åt som jag skulle. Nu har jag inga brister för jag som sagt tar vitaminer och jag finner det också bra att göra det eftersom att jag vet hur mina matvanor är. Jag vet att jag inte har så mkt aptit och stort intresse för mat och ibland glömmer att äta så jag försöker att få i mig mat även om jag inte känner att jag är hungrig, vilket har blivit till en tvångstanke, eftersom jag är rädd att jag inte får i mig allt jag behöver. Hur illa är det (För jag vet inte) och vad kan jag göra åt det?
konstiga matvanor

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Av ditt brev att döma är det inte svårt att förstå att frågor om mat och kalorier upptar en stor del av dig och din tid. Kanske alltför stor del? En viktig fråga är nog hur det kommer sig att det här med mat har blivit en sån stor fråga för dig? Hur det kommer sig att du är så rädd för att gå upp i vikt?
Jag undrar om det är någon runt dig som vet om hur upptagen du känner att du måste vara av att tänka på kalorier och vikt? Du skriver att det blir som tvingande att tänka på dessa saker och att du också får i dig det du behöver.
Du frågar hur illa detta är och vad du kan göra åt det. En viktig fråga som du måste ställa dig är ju om du vill göra något åt det. Vill du göra något så behöver du kontakta någon som du kan få hjälp av och prata med. Du kanske kan prata med skolsköterskan på din skola om detta. De brukar veta en del om mat och ätfrågor.
Du kan också pröva kontakta en vårdcentral. Där brukar det nu för tiden finnas ett team av psykoterapeuter som man kan få hjälp av i sådant som t.ex. du är upptagen av. Om du går in på vårdguiden så kan du söka dig fram till din närmsta mottagning.
Du kan också kontakta Ungdomsmottagningen. Där finns det också människor som är vana vid att möta unga människor som funderar över sådant du funderar över.
Det var bra att du skrev till oss. Ta nu nästa steg och sök kontakt med någon du kan prata med om allt det du tänker och känner.
Lycka till