Min vän skär sig och jag har också börjat göra samma sak
Hej! Har ett problem.. min bästa kompis mår inte så bra, och hon har skärt sig flera gånger, och det gjorde så att jag också började må dåligtoch skära mig.. Nu har hon nästan slutat skära sig, men det är bara för att hon tror jag har slutat.. Jag ljuger för henne och det känns jättehemskt! Men jag vill inte att hon ska skära sig mer..:/
Just nu mår jag väldigt dåligt, skär mig varje dag, och försökt ta livet av mig en gång.. Jag behöver hjälp.. För ett tag sedan hörde en kille i min klass av sig till mig och frågade hur jag mådde, och det visade sig att han hade sett mina ärr.. vi snackade lite, och han hjälpte mig mycket. Efter några veckor berättade han att han också skärt sig, och hållit på i ca 2 år.. utan att prata med någon om det. Vi stöttade varandra, men vi mådde bara sämre.. det är som om vi trycker ber varandra. Nu för en dag sedan fick jag reda på att han gjort sluta med sin flickvän, pga att han fått känslor för mig. Det kändes ganska jobbigt eftersom att jag endast tycker om honom som vän. Så nu har han gjort slut med sin flickvänoch jag tar på mig all skuld! Det känns som om jag förstörde deras förhållande..:/
Jag vill hjälpa honom, men vet inte hur. Han mår dåligt och har också försökt ta sitt liv. Så jag skulle vilja ha lite tips på hur jag kan må bättre och hur jag kan hjälpa honom?

BUP svarar:
Hej
Min fråga till dig är om det finns någon vuxen du berättat för om ditt självskadebeteende och den oro du känner för dina kamrater som också mår dåligt.
Mitt råd till dig är att söka hjälp och berätta för någon vuxen du har förtroende för hur du mår innerst inne. Som jag ser på det behöver du först ta hand om dig själv så att du sedan kan vara stabil nog att finnas där för dina vänner.
Om du får hjälp med ditt självskadebeteende blir du ett positivt föredöme. Du visar att det finns bra hjälp och få och det ger hopp om att även dina vänner kan få hjälp om de är motiverade att ta emot hjälp. Kolla gärna in en hemsida shedo som skulle kunna vara en bra början. Som förhoppningsvis kan inspirerar dig och dina vänner. Det finns bra hjälp på nätet men om du har en skolkurator på din skola är det ett bra alternativ. Om dina tankar om att inte vilja leva blir kraftfullare måste du söka hjälp för dessa. Det är jätteviktigt.
Om det är så att det dåliga psykiska måendet är det som förenar en vänskap behöver det läggas till positiva delar för att den inte ska vara för destruktiv. Faran är att ni drar ner varandra och det enda ni samtalar om är hur dåligt ni mår. Nu behöver det inte vara så för dig och vänner är naturligtvis viktiga. Det är en fin generös sida du har som är omtänksam och det är klart att du vill finns där och hjälpa men det ansvaret kan ibland kännas för stort och då behöver det finnas vuxna som stöttar, tröstar och bryr sig.
Det är klart att du kan känna dig skyldig och vara en del i att deras förhållande tog slut men beslutet att gå ifrån varandra var ju inte ditt utan killens. Glöm inte det.
Sök hjälp och ta hand om dig först och motivera din vän att göra samma sak.
Lycka till