En ledsen dotter som saknar sin pappa
Hej!
Jag skriver till er för att jag vill veta om det är en normal känsla jag har. Mina föräldrar har haft ett på/av förhållande sen jag var liten men skilde sig sedan. Det slutade med att de avskydde varandra och det har fått mig att komma i kläm av alla konflikter, det här har gjort mig så sårbar och besviken.
Jag har för mesta delen vuxit upp med min mamma och träffat pappa på helger eller lov. Innan han träffade sin nya familj så stod vi nära varandra som pappa och dotter och han tog med mig på resor osv. Men en dag vände allt, han förändrades och den pappan jag hade försvann och nu har det gått ungefär 2år och han är fortfarande inte sig lik och det skär i hjärtat att se honom förändrad på ett  negativt sätt. Jag har haft ångest och haft sorg inom mig. Idag så bryr han inte sig så mycket om mig utan nu är den nya familjen mycket viktigare. Känner mig oviktig, ovälkommen, övergiven. Är det en normal känsla vid min situation att reagera så? :(
En ledsen dotter som saknar sin pappa!
En ledsen dotter

BUP svarar:
Hej och tack för ditt kloka och insiktsfulla brev!
Du besitter verkligen förmågan att med ord formulera hur jag tror att många som hamnat emellan två separerade föräldrar kan känna. Du beskriver också fint känslan av att bli bortvald till förmån för nya partners som kan upplevas viktigare än en själv. Den smärtan som du känner är verklig och jag tror dig, helt och fullt.
Min fråga till dig är - kan du tala med din pappa om detta? Du säger att han inte bryr sig om dig längre, utan är upptagen med sin nya familj. Betyder det att ni inte träffas alls, ens på helger eller lov?
Vet du - jag tycker att du ska skriva ett brev till din pappa och förklara att du saknar honom och sörjer det ni en gång hade. Om du skriver till honom som du skriver till oss så kommer han garanterat att "lyssna". Det finns egentligen ingen anklagelse i det du skriver, som det ju så lätt blir när vi är sårade, utan du beskriver din sorg och saknad rakt upp och ned. Verkligen fint.
När människan blir förälskad så blir hen blind, brukar vi ibland säga. Kanske gäller det för din pappa också? Han är så upptagen med sin egen nya relation att han inte ser eller märker hur ledsen du är. Han behöver ett "wake up call" och jag beklagar att det nog tyvärr måste bli du som väcker honom.
Så borde det inte vara. Så klart borde du vara den allra viktigaste för honom och det är du säkert, han är bara inte så bra på att visa det just nu.
Ibland kan det kännas skönt att bolla tankar och idéer med någon och jag skulle varmt vilja rekommendera att du loggar in på Tjejzonens chatt en kväll. Jag tror  att någon av deras Storasystrar skulle kunna vara ett fint stöd för dig.
Jag önskar dig varmt lycka till och hoppas att du och din pappa hittar tillbaka till varandra snart, igen.