Har mycket panikkänslor
Hej!
Jag svimmade nyligen i skolan för att mina vänner pratade om att hen hade jätnbrist. Jag har tidigare haft en fobi för blod och sprutor men blodfobin försvann till stor del när jag fick mens och blev utsatt för blod med jämna mellanrum. Sprutfobin är även fobi för blodprov vilket jag har haft så länge jag kan minnas medans blodfobin utvecklades efter ett blodprov.
Jag har verkligen inte sett det som ett problem och har kunnat prata om min rädsla för sprutor länge samt inte ens känng att blod är ett problem och sedan plötsligt svimmade jag. Det var känslan av liksom att blodet fanns inuti mig som fick mig att bli yr och sedan låg jag plötsligt på golvet.
Jag har haft mycket ångest och pabikkänslor kring detta tidigare men aldrig sökt hjälp, men nu börjar de komma tillbaka. Jag vet inte hur jag ska prata med min mamma om att söka hjälp, någonting som jag vill göra, men hon pratar om det som om det inte är en stor grej och jag känner en viss skam över att behöva hjälp trots att min mamma själv går i terapi för depression.
Hur ska jag göra?
Kram
Kattis

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker du skriver klokt och insiktsfullt i ditt brev till oss. Inte minst så verkar du ha gjort ett jättefint jobb med att minska dina rädslor tidigare.
Jag tycker inte du ska behöva skämmas över det här och att du skulle vilja få lite hjälp med dina rädslor och den ångest du kan få. Men det är lätt att tänka sig in i att du kunde känna den känslan. Både utifrån att du skriver att din mamma inte riktigt verkade förstå dig när du tog upp det här med henne. Men även att hon själv lider av en depression och går igenom svårigheter.
Som barn eller tonåring kan man ofta påverkas ganska mycket av att ha en förälder som inte mår så bra. Det kan ju till exempel göra så att det känns svårare än vanligt att öppna sig  och berätta om hur jobbigt man själv har det med något bekymmer eller om olika problem man kan ha.
Jag vet inte om du tror att det kanske också påverkade hela situationen när du försökte ta upp det här med din mamma?
Jag tycker ändå att du resonerar klokt, och att det i grunden är bra och moget av dig att du försöker lyssna till hur du känner och att du ta hjälp kring det här!
Om du vill kan du söka en egen samtalskontakt genom ungdomsmottagningen.
Ta hand om dig!