Är det för sent att byta skola nu?
Hej, jag är mobbad i skolan och varit det så länge jag kan minnas. Tidigare har jag inte vetat om det/tänkt på det utan trott att det varit så för alla att folk har retats och tänkt att de är snälla ändå. Men sedan högstadiet har jag börjat inse hur elaka dom är och det har börjat gå över styr..
Jag har asperger och rätt mogen för min ålder, gillar att diskutera politik och sådant. Men mina klasskompisar och andra kan inte acceptera mig, utan kränker mig så mycket. Mina klasskompisar och andra i skolan i andra årskurser brukar lämna lappar i mitt skåp med meddelanden som att jag borde dö, att jag är ful och äcklig, att jag stinker (även fast mamma och andra sagt att jag inte gör det), att jag är knäpp, jobbig och irriterande och att jag är totalt värdelös.
Jag går nu i åttan och vet inte vad jag ska göra. Jag vill byta skola, men jag är van med rutinerna och jag gillar mina lärare som jag har. Deras insatser med att stoppa mobbningen har däremot inte hjälpt så mycket.. För det är ju eleverna som måste ändra på sig, och föräldrarna som måste skärpa sig.. Men är det för sent att byta skolan i åttan? Jag har funderat på att byta till en skola som är mer NPF anpassad med npf klasser.. Känner mig aldrig accepterad och har jättesvårt med förändringar, vilket mina klasskompisar väldigt ofta retar mig för, tvingar fram utbrott osv..
Hur ska jag göra med skolan? Finns det många NPF skolor&klasser i stockholm? Hur ska jag bli kvitt mobbningen? Jag är så ensam..
Linus

BUP svarar:
Hej Linus och tack för ditt brev!
Usch vad jobbigt du har det. Det dina klasskompisar gör mot dig är verkligen elakt och jag blir upprörd när jag läser att du inte får tillräckligt med stöd från skolan. För även om de tycks ha gjort något så har ju inte mobbningen upphört och det är ju det som är målet - eller hur?
Om du ska byta skola eller inte kan jag inte svara på i det här brevet. För en del barn med neuropsykiatriska funktionshinder så kan det vara lösningen att gå i en skola som är anpassad utefter de svårigheter som hen har. Men jag vet för lite om dig för att veta om det är din väg att gå.
Jag tycker att du och dina föräldrar ska be om ett skolmöte där ni kan ges möjlighet att berätta mer om hur jobbigt du har det i skolan och att insatserna för att stoppa mobbningen inte har hjälp.
Tillsammans med lärare, rektor och mentor kan ni sedan resonera kring för och nackdelar med att byta skola, eller stanna där du är och gå klart högstadiet.
Det finns en hel del skolor i Stockholmsområdet som arbetar med elever med NPF. Den skola du går i dag borde kunna hjälpa dig och din familj med att hitta information om dessa.
Jag blir berörd när du säger att du är så ensam. Hur ser ditt liv ut utanför skolan? Du skriver att du tycker om att diskutera politik. Har du funderat på att engagera dig i något politiskt ungdomsförbund? Chansen att träffa andra politiskt intresserade, är ju stor om du söker dig till ett sådant sammanhang.
Jag var själv aktiv i ett politiskt parti när jag var i din ålder och jag har kvar vänner från den tiden än i dag. Det går att vara politiskt aktiv även på nätet till en början - det finns ju i dag forum som handlar om nästan allting, vilket är toppen.
Slutligen så vill jag ge dig två tips, dit du kan vända dig om du vill ha stöd och pepp helt på dina villkor och där du också kan få veta mer om hur andra har det som lever med NPF.
Det ena är BRIS och det andra är Riksförbundet Attention
Vad du än bestämmer dig för att göra så vill jag önska dig varmt lycka till och kom i håg att även om livet känns tungt och svårt just nu så kommer det inte alltid att behöva vara så.