Har fobier för människor
Hej!
Jag har sedan början av högstadiet haft stora problem med rädslor och fobier för människor och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag var inte alls blyg eller så fram tills jag var 12 när jag helt plötsligt blev blyg, osäker, tystlåten och försiktig.
Min rädsla för människor har bara blivit större och större och hindrar mig väldigt mycket nu i vardagen. Jag går nu mitt första år på gymnasiet och jag känner att nu är det ännu viktigare att jag tar tag i detta så jag klarar betygen och så.
Jag har inte redovisat eller haft presentation sedan 6:an eller 7:an. Jag gjorde inte de muntliga nationella proven i högstadiet för jag vågade inte prata inför någon och jag gjorde även inte ett par skriftliga nationella prov för jag var rädd att någon skulle döma mig.
Mina problem hindrar mig väldigt mycket i skolan och jag kommer inte klara betygen om jag inte gör nåt åt detta. Jag tycker det är jätte jobbigt att prata med folk som typ lärare och jag pratar aldrig högt i klass. Jag får panik när någon kollar på vad jag skriver och jag lämnar nästan aldrig in uppgifter för jag tror att någon ska döma mig. Jag säger nästan aldrig vad jag tycker och jag vågar inte skriva uppgifter där jag ska skriva om mina åsikter. Jag HATAR att träffa nytt folk, att prata med nytt folk och att jag är aldrig mig själv.
Detta hindrar ju mig såklart inte bara skolan. Det hindrar ju mig från att göra saker med mina kompisar som att gå på fest eller åka och shoppa. Jag tycker det är konstigt för hemma eller när jag är med mina kompisar kan jag va mig själv och tänker inte alls på något men så fort jag är bland andra människor så sitter jag bara tyst och gör absolut ingenting.
Jag behöver förslag eller hjälp eller nånting iaf så jag vet vad jag ska göra!!:-)
Mackan

BUP svarar:
Hej,
Tack för du skriver till oss med din fråga. Att känna rädsla eller till och med ångest inför att våga prata med andra är något som många kan brottas med. Det är jättevanligt att man också kan hamna i att man skämmas över att man kan reagerar så här. Då är det väldigt vanligt att man inte vill visa eller berätta hur man känner inför andra.
Många tycker att denna osäkerhet eller rädsla kan komma i vissa sociala situationer, till exempel i skolan. Andra gånger kanske man inte alls märker av sin oro. Kanske kan det vara så också för dig, när du berättar att hemma och med dina vänner så märker du inte av de här problemen.
I skolan så upplever ju många också en press eller en förväntan från andra att man ska kunna olika saker.
Det är vanligt att man kan känna sig rädd för att kanske råka svara fel. Ibland blir man så rädd för att göra ett enda misstag så man kan få svårt att sätta igång med olika uppgifter. Kanske som du verkar ha hamnat i?
Du skriver att för dig så har de här problemen ökat och hindrar dig mycket i skolan nu, så du kanske inte kommer klara dina betyg. Jag tänker att i det här läget så är det klokt och moget av dig att överväga att ta hjälp.
Eftersom du märker att din oro påverkar ditt skolarbete mycket så tror jag det är ett bra steg om du kan kontakta din Elevhälsa.
Ofta kan Elevhälsan, skolkurator eller skosköterska, hjälpa till med stödsamtal och olika anpassningar i skolan om man vill, och kan behöva få för att klara sina betyg.
En del ungdomar tycker att det stöd man får från Elevhälsan och skolan kan var tillräcklig som hjälp. Men det kan se lite olika ut på olika skolor hur stor möjlighet Elevhälsan har att hjälpa till med samtalskontakt och stöd.
En del känner att man kanske också behöver få ha en samtalskontakt utanför skolan. Om du känner att du skulle vilja det så skulle du antingen söka en egen samtalskontakt via ungdomsmottagningen. Ett annat alternativ är att ta hjälp av psykolog via vårdcentralen.
Genom en samtalskontakt så kan man få hjälp att förstå mer om sina reaktioner och få råd hur man steg för steg kan göra för att minska problemen.
Jag vet inte om det är dig till tröst, men du är inte alls ensam om att känna så här. Tvärtom så är den här ett ganska vanligt problem som många kan hamna i och samtidigt kanske skäms lite över det, fastän man inte alls ska behöva göra det.
Jag tycker inte du ska vänta längre med att prata med någon i skolan om det här. Det verkar viktigt att du kan få stöd att klara ditt skolarbete och skolan är vana att möta ungdomar som har hamnat i liknande svårigheter som du berättar om.
Ta hand om dig!