Jag tänker på mat nästan hela tiden
Jag mår inte så bra tror jag? Varje dag går jag runt och tänker på den där mackan eller det där äpplet jag åt. Varje kväll när pappa har sagt godnatt så stänger jag dörren och tränar,det värsta jag vet är att äta framför folk som i skolan eller om vi har gäster hemma. Ja jag kanske har gått ber lite i vikt men jag vill gå ner mer! När jag tittar mig i spegeln så ser jag en potatis! Alla säger hela tiden men du har ju en jätte fin kropp , du skulle kunna äta på dig lite grann, du borde älska ditt utseende! MEN DET ÄR INTE SÅ LÄTT! Jag har skurit mig själv i nästan 1 år nu för att ta bort ångesten efter att ha ätit eller när jag får den där klumpen i min mage varje kväll, jag vet inte vad jag ska göra!?
Lollo!

BUP svarar:
Hej
Du frågar om råd och vet inte vad du ska göra. Först vill jag ge dig beröm för att du skrev till oss. Det var bra och det som också var klokt och insiktsfullt är att du känner att något måste göras.
Att varje dag var ockuperad med tankar vad du stoppar i dig och smygträna på natten måste vara hur jobbigt som helst. På natten ska du ju vila och sova för att orka med nästa dag eller hur.
Du är lite osäker på hur du mår men ditt självskadebeteende är för mig ett tydligt bevis på att du inte mår bra och att det måste till en förändring. Orosklumpen i magen som du känner varje kväll måste även den minska och på sikt helt försvinna. Lite vanlig oro om vi väljer att kalla den så tillhör livet och den får följa med på livet resa, men att bära på så mycket outhärdlig ångest att lösningen blir att göra sig själv illa det måste få ett stopp.
Du behöver få hjälp att hantera din oro på ett bättre sätt. Kolla in en hemsida som heter shedo. De har en chatt om det passar dig och mycket information att läsa. Börja där och sedan vore det bra att du berättar för någon vuxen hur du mår så för ni tillsammans diskutera vad nästa steg är. Vart ni ska vända er för ytterligare hjälp.
Jag håller med om det du skriver i ditt brev att det inte är så lätt. Vår erfarenhet är att det är svårt att bryta ett mat/självskadebeteende helt på egen hand så där behöver du söka och ta emot hjälp.
Du skriver att din pappa önskar dig god natt varje kväll. Vet han om hur du mår. Han eller någon annan vuxen skulle behöva veta hur du mår så de kan ge dig stöd, tröst och bekräftelse att du duger som du är. Inte bara ge komplimanger för ditt utseende utan även runt din personlighet.
När du står och kollar dig i spegeln ser du något ingen annan ser. Alla andra tycker att du är fin men du är mer kritisk och har svårt att gilla det du ser.  Ett viktigt mål på sikt att du ska börja gilla dig mer och kunna äta något bara för att du vill utan efterföljande ångest.
Lycka till.