Skakar av prestationsångest
Hej, en trettonårig tjej här. Jag har börjat få panikattacker och jag har problem med min ilska. Jag har väldigt stora presentations krav och blir väldigt arg när jag Inter lyckas. Jag får ofta panikattakter av om jag inte klarar mina mål som jag sätter upp för mig själv. Jag har sökt upp syndromerna och dem passar in alla stycken på en bra källa (1177). Jag får en sån panik och jag känner att jag är värdelös, att mina armar och ben börjar skaka och jag får svårare och svårare och andas. Det känns som någon sätter en 200 kilo sten på min bröstkorg medans jag försöker andas. Jag vet inte vad jag ska göra för att stoppa det att hända igen, har försökt med det som står på 1177 men det funkar bara för en liten stund.
Svarta ängeln

BUP svarar:
Hej!
Det framgår mycket tydligt av dina rader att du är en mycket energisk, smart och målmedveten tjej, vilket är mycket bra. Men det leder till problem om ambitioner och prestation bli det allra viktigaste och tränger undan allt annat roligt och viktigt i livet. Om man börjar tro att värdet på en människa ligger i prestationerna så man blir blind för alla andra viktiga egenskaper som gör en människa till en helhet.
Jag vet inte vad det är som gör att du verkar ha börjat stressa upp dig så mycket att du får panikattacker om du inte når upp till dina kanske inte högt uppsatta - och kanske inte alltid realistiska - mål. Eller om vi vänder på frågan, hur kommer det sig att du inte litar på dig själv? Detta måste du nog reda ut med hjälp av vuxna, dels hemma med dina föräldrar och jag tycker även med hjälp av professionella. Jag tycker nämligen inte heller att några råd på 1177 är tillräcklig hjälp för dig även om det var jättebra att du kollade vad du själv kan göra och också försöker göra det. Det hjälper i alla fall i stunden och det ska man inte underskatta.
Vet dina föräldrar om vad du har för svårigheter med att hantera dina egna ambitioner och prestationsmål? Vet de om att du känner dig värdelös (kanske oälskad, inte uppskattad) om du inte presterar på topp? Har du talat med dem om att du verkar få regelrätta panikattacker om du är missnöjd med dig själv? Du skriver inte om din relation till dina föräldrar och om du kan med förtroende vända dig till dem och tala om problemet. Men jag tycker att du ska göra ett försök och berätta om du hittills inte har gjort det. Mina förslag på hjälp hänger ihop med detta men det vill jag återkomma till.
Innan dess vill jag säga en sak till. Vi människor är olika på hur vi reagerar på motgångar och frustrationer, oavsett vad vi upplever som misslyckande eller motgång. Vissa av oss blir ledsna och uppgivna, andra kan bli arga på sig själva eller andra eller bara uppleva en enorm ilska. Benägenheten för det ena eller andra reaktionen ligger lite i vår personlighet. Men vi måste lära oss att kontrollera denna benägenhet, mildra kraften i känslan som kan slå åt det ena eller andra hållet. Besvikelser i livet kommer ingen undan men vi kan ändra på sättet vi reagerar på. Och ibland behöver man få hjälp med att träna upp denna förmåga att få kontroll också över känsloreaktionerna. Jag tycker du är där, du behöver denna hjälp.
Nu kommer jag tillbaka till frågan vad dina föräldrar vet. Om du kan tala med dem om problemet kan det hända att de själva ger dig tillräckligt stöd så att du börjar se mer realistiskt på vikten av dina prestationer och bli av av med panikångesten. Blir du mindre stressad, ser du att dina föräldrar är nöjda med dig kan det verka så avstressande att du inte längre blir så arg av besvikelse eller motgång. Men om dina föräldrar också tycker att det som de kan göra är inte tillräcklig hjälp kan ni tillsammans vända er till BUP eller ringa till vårdcentralen om du har öppnat mottagning för psykiska problem och gå dit (adress till BUP mottagningarna hittar du på vår hemsida).
Ifall du av någon anledning inte på några villkor vill prata med dina föräldrar måste du själv gå till ungdomsmottagningen. Samtalen där kan hjälpa dig med båda delarna av problemet: dels att ställa rimliga krav på dig själv och hantera/förebygga panikattackerna, dels att träna upp din förmåga att inte bli så arg av motgångar och frustrationer. Självklart kan du gå direkt till skolkurator och få hjälp där. På nätet kan du få mer råd och stöd till exempel på foreningentilia.se eller på tjejzonen.se.