Vet inte hur jag ska känna
Hej,jag har två problem.Jag har på senaste tiden liksom inte vetat hur jag ska känna.Om jag ska vara glad eller ledsen.Och jag vet inte vad det är.Är det ångest?Stress?Är jag deprimerad?Har aldrig fått ett ärligt svar på det...
Det andra problemet är min vikt.Jag väger ungefär xx kg.Och jag vet inte om det är bra eller dåligt att väga så mycket.Jag har en bror som säger att jag äter för "mycket" hamburgare.(han har sagt det sen jag var 10.)Och nu så skäms jag över min kropp.Jag känner mig inte bekväm i den.Vill bara må bättre och få tips på vad jag kan göra.Har inte berättat för mina föräldrar...
Tacksam för svar <3
A.J

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss och vill ha tips på hur du kan må bättre. Av det du berättar så låter det ju som du haft svårt att känna dig riktigt glad och att du kanske tycker det varit svårt att veta vad det är du känner.
Jag tror många unga i din ålder kan känna som du. Då kan man ju också lätt känna sig osäker på hur man kan göra för att man ska må bättre.
Många i din ålder brukar också fundera ganska mycket på hur man är och vad andra kanske ska tycka om en. Är det något som du känner igen dig i?
Det är också vanligt att man i perioder kan hamna i jobbiga tankar om olika saker. Många unga tycker att det kan vara svårt att känna sig stolt över sin kropp. Det är också jättevanligt att man inte tycker att man är fin. Kanske det är lite så för dig runt din kropp, när du skriver att du börjat skämmas och inte känner dig bekväm?
När man hamnar i att känna som du verkar göra så brukar det vara till hjälp att prata med någon vuxen som du kan lita på. Det kan hjälpa en att förstå sig själv bättre och att man kan få lite mer stöttning i det som gör en ledsen.
Du skriver att du inte har berättat för dina föräldrar ännu. Tror du att du skulle kunna göra det?
Ibland kan det kännas bättre bara av att få börja prata om det här olika känslorna man kan ha. Man behöver inte veta vad det är man känner. Ibland kan föräldrarna stötta en på olika sätt så det börjar kännas lite bättre.
För andra kan det kännas svårt att prata mer öppet med sina föräldrar. En del tycker att det kan kännas lättare att prata med någon utanför familjen, som till exempel skolkuratorn eller med skolsköterskan i skolan.
Hoppas att du vågar ta steget att börja prata med någon om det här du går och bär på. Det tror jag kommer hjälpa dig att må bättre.
Så vänta inte med det!