Tvångstankarna handlar nu om att jag ska gilla tjejer
Hej! Jag är en 14-årig flicka och jag har haft tvångstankar i flera år. Jag har även haft spy- och bakteriefobi så länge jag kan minnas. Jag har under det sista halvåret träffat en psykolog, och jag har även blivit ärbjuden medicin mot dessa tvångstankar. Jag tackade nej och har även nu tagit en paus från paukologen då jag inte har haft så stora problem på sistone. Dock har jag nu fått en ny otäck tanke på hjärnan. Det har att göra med min sexualitet. Jag har alltid gillat killar, ändast killar. För två veckor sedan drömde jag en mardröm, då jag var kär i en flicka. Jag kände hela tiden att det var fel och att det här inte var likt mig alls. Jag har alltså inte kännt någon alls dragning mot flickor någonsin. Efter den här drömmen började jag dock ifrågasätta allt. Jag började pina mig själv med tankar om att vara lesbisk, även om jag inte kände så. Jag började ”checka” varje flicka som kom emot för att titta om jag kände mig attraherad till henne. Jag har inte klarat av att titta på tv för att jag är rädd att jag ska bli tänd på en flicka där. Även så blrjade jag stressa med tanken av att jag är kär i mina vänner, vilket inte verkade alls logiskt. Jag checkade även varje pojke för att försäkra att jag kände mig attraherad till honom. De här är typiska tvångstankar som jag har känt tidigare gällande andra ämnen, men jag kan inte glömma dem. Jag får ångest och stress av tankarna. Jag tror att det beror på det, att jag inte kännt samma känslor för pojken jag har varit förtjust i i 2år. Och alla känslor ”försvann” alltså efter drömmen då jag började stressa med tankarna. Och jo, jag vet att det är normalt att undra över sin sexualitet i tånåren, men det här är inte vanligt grubblnade. Jag är i princip rädd för att bli eller fatta att jag är lesbisk. Vad ska jag göra för att komma ifrån tvångstankarna? Jag får inte stöd från mina föräldrar. Jag försökte berätta för min mamma, men hon förstod inte. Hon bara sa att jag får gilla vem jag vill och blablabla. Men jag är ju inte lesbisk! Snälla hjälp mig jag vet inte vad jag ska göra!
Förvirrad tjej

BUP svarar:
Hej
Jag tycker att det var bra att du berättade för din mamma om din rädsla att vara lesbisk. Du kände inte att du fick de stöd du behövde av dina föräldrar eller att de förstod dig men det var bra att du berättade. Ta och samla kraft och mod och ta steget och be att få prata om detta en gång till. Om inte det räcker så prata om det flera gånger. Hur många gånger som helst. Stå på dig och berätta att detta nu blivit ett stort problem för dig. Att du känner att spy och bakterie fobin minskat och att det nu övergått till att handla om din sexuella läggning.
Du fick om jag uppfattat saken rätt bra hjälp av den psykologen du träffat. Att dina tvångstankar minskade. Tror du att det är möjligt att återuppta denna kontakt för att fortsätta arbeta med dina nya tvångstankar. Diskutera detta med dina föräldrar.
Kommentaren din mammas gav att du får gilla vem du vill tycker om.  Det skulle ju kunnat vara så att hon hade åsikter om homosexualitet och var emot att pojkar skulle gillar pojkar och tjejer gillar tjejer. Nu vet jag att det inte handlade om att få hennes godkännande utan problemet är återkommande tankar som stressar dig och ger dig ångest.
Väldigt begåvat av dig att förstå att tvångstankarna bara flyttat till ett nytt område. Då detta verkar ta hur mycket tankekraft som helst tror jag att du behöver hjälp. Klokt av dig att resonera runt att det även är normalt att i tonåren fundera på sin sexuella identitet. Måste även berömma dig för ett väldigt kreativt sätt att "checka" hur du känner, om tjejen eller killen du möter gör dig attraherad eller inte.
Glöm nu inte bort att du tillsammans med psykologen du träffat lyckades minska dina tvångstankar om handlade om kräk och bakterier. Det går att göra igen. Om det är hen som ska hjälpa dig eller om det är någon annan vet jag inte men det viktigaste är att du känner hopp om att det går att få hjälp igen. Att du får hjälp med att minska dina tvångstankar så att du kan spana in både tjejer och killar på ett mer avspänt sätt utan ångest.
tack för ditt brev och lycka till