Kan inte förklara smärtan inombords
Det känns som att jag inte har någon koll på mig själv längre. Jag kan inte förklara smärtan jag har inombords, jag vet bara att det inte är kul. Jag kan inte skratta, gråta kan jag och ända jag vill är sova. Jag är trött på att låtsas som att allt är bra även om det inte är så men ändå vet jag inte vad som är fel. Jag orkar inte bära länge till på allt inom mig men vet inte var jag skall börja. Allt som hänt är så gammalt och fånigt så det är ingen orsak till att må dåligt. Det händer ibland då jag är ensam att jag gör så att jag känner smärtan även fysiskt, inte bara psykiskt. Jag orkar inte länge till med allt detta, jag tror jag behöver prata med någon, jag vet bara inte hur jag skall göra. Jag är rädd för att ta kontakt med någon, rädd för konsekvenserna. Jag skulle så gärna vilja må bra igen! Jag skulle vara så tacksam ifall ni skulle ha tips på vad jag kan göra?
Orkar inte längre

BUP svarar:
Hej!
Bra att du skriver!
Jag tror att du skulle behöva prata med någon om just vad det är som du går och bär på. Du säger att det är "så gammalt och fånigt att det inte är någon orsak att må dåligt", vilket jag uppfattar som att du är lite sträng mot dig själv. Saker som kanske inte låter så stora utåt kan väl träffa in i hjärteroten och vara oerhört plågsamma.
Det som är viktigt är att du går och bär på saker som du plågas av och skulle behöva hjälp med  - och du är värd att få det! Jag vet inte inte vad för sorts konsekvenser du är orolig för, men du har rätt att själv söka hjälp och kanske att du då kan diskutera vad du är rädd för ska hända?
Jag förstår det som att du ibland skär dig, vilket kan ge lindring för stunden men för de flesta bara känns värre efteråt. Det är ingenting att skämmas för. Det är mer något man tar till för att man inte vet vad man ska ta sig till, men det leder inte någonvart i längden.
Mitt råd är att vända dig till närmaste ungdomsmottagning umo.se och be att få prata med någon där.
Du har haft modet att skriva hit och har en vilja att må bra, så jag tror absolut att du kommer att må mycket bättre om du vågar dela det du tänker på med någon.