Tänker på självmord, men vågar inte fråga om hjälp
Hej, jag har tänkt på att ta självmord ett tag nu och vågar inte fråga om hjälp. Detta beror på att jag är deprimerad, inte har några vänner och känner att livet inte har någon mening. Detta leder till att jag då och då ”fryser” ( står still i samma position ett tag) och tänker på om jag ska ta självmord och hur jag ska göra det. Jag behöver mycket hjälp med dessa känslor men vet inte hur jag ska göra och vem jag ska fråga. Skriv svar snart
Laciel the killer/ killed

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du skriver till oss och undrar hur du ska göra. Du vet att du behöver mycket hjälp. Du vet bara inte hur du ska hitta hjälpen och du skriver att du inte vågar fråga om hjälp.
Jag undrar varför du inte vågar? Du skriver att du är deprimerad. Ibland när man är deprimerad får man så dålig självkänsla att man inte tycker man är värd någon hjälp eller kanske att de problem man har är för små. Ibland kan man tro att det inte finns någon hjälp för de problem man själv har. Det kan finnas många skäl. Många gånger känner andra inte heller till hur dåligt man mår. Det syns ju inte utan på och kanske har man hållit en glad fasad utåt. Då kan det kännas svårt att plötsligt berätta hur det egentligen står till. Men oavsett varför du inte vågar berätta måste du ändå berätta för någon som kan hjälpa dig att få bra hjälp.
Om du skulle kunna berätta för dina föräldrar så skulle det vara bra. Då kunde de hjälpa dig ta kontakt med BUP. Men kunde du prata med dina föräldrar om hur dåligt du mår då skulle du nog redan gjort det, eller..? Du skulle också kunna berätta för någon lärare eller din skolkurator hur du mår och då menar jag att du verkligen ska berätta att du tänker och planerar ta ditt liv. Då kommer de förstå att det är allvar och se till att dina föräldrar blir informerade och se till att du får någon hjälp.
Jag tänker att du egentligen inte vill ta ditt liv utan du vill få ett bättre liv. Jag tror det är bra att försöka tänka så - om det går. Är du allvarligt deprimerad kan det vara svårt, men att tänka och planera att ta sitt liv kan bli en återvändsgränd. Det kan hindra dig från att hitta möjligheterna som får dig må bättre. Jag tycker du ska försöka låta bli att tänka på hur du ska ta ditt liv. Jag tror inte du måste ha dessa tankar utan att du kan om du försöker tänka på andra saker eller gör något annat än stå still - hoppa upp och ner ett tag. Kanske ser lite konstigt ut men kan fungera. Du kan pröva och se om det fungerar att få dig på andra tankar?
Men kanske vågar du ändå inte berätta just nu. Det kan finnas mycket som hindrar som du inte kunnat berätta om  för men som du skulle kunna prata om anonymt med Bris eller Mind-Självmordslinjen. Du kan ringa till både dessa ställer och få hjälp och råd anonymt. De är väldigt bra.
Det tycker jag du ska göra först!